Saturday 18 September 2021

Alles over Dordrecht

Edward voert een opdracht uit 2019 uit

,,Had de stad Dordrecht de opdracht (kunstboot) aan kunstenaar Edward Clydesdale Thompson anders moeten formuleren"

15 augustus 2021 (door De redactie)
DORDRECHT - Kunstenaar, die met een plan bezig is voor een kunst-boot in het kader van Rivier -Boot -Stad, voert een opdracht uit.
 
Hij werd geselecteerd om de wandelroute Dordrechts Museum Hof van Nederland te markeren. Geesken Bloemendal - ter Horst, jarenlang voorzitter van de vereniging Dordrechts Museum, stelt daarover op facebook een vraag naar aanleiding van het gesprek in de stad rond hoe wel of niet om te gaan met de (monumentale) muur voor de tuin van het Dordrechts Museum.

''Of heeft GertJan Kleinpaste gelijk:  had de stad de opdracht aan de kunstenaar anders moeten formuleren?".
 
Welwillend
Dat klinkt anders en welwillender dan de mensen, die Edward Clydesdale Thomson als kunstenaar vragen maar te luisteren naar de kritiek of hun kritiek uit de stad.  In hun beoordeling wordt niet terughoudend gereageerd op hoe hij zijn verhaal vertelt en aangeeft dat verschillende experts en adviescommissies zijn ontwerp hebben goedgekeurd.
 
Geesken heeft geen moeite met het debat op zichzelf: ''Het is goed dat kunst veel teweeg brengt"  Ze verdedigt ook op sociale media de kunst en de kunstenaar terwijl de golven over Rivier Boot en Stad de laatste maand hoog gaan in allerlei media en in de stad.
 
Analyse
Ze heeft een (eerste) analyse opgeschreven op de pagina van GertJan Kleinpaste, die overigens meer is dan een lokale politicus maar ook (tv) programma's maakt.  Hij hield ook in Studio De Witt al een pleidooi voor de nuance en ondersteunde de wens om als stad en inwoners weer met elkaar in dialoog te gaan, zoals in 2011 gebeurde in het Stadsberaad.
 
Geesken over het project dat voor de zomer 2019 begon: ,,Dit bootproject loopt in alle openbaarheid al jaren ( stond in vele kranten, was op tv , je kon op bepaalde momenten kijken in de hal, lezen over de goede leerervaringen van de Da Vinci studenten etc je werd uitgenodigd het project zelf te volgen.
 
Slapen
Hebben de politiek en de historici dan zo zitten slapen? Zijn we angstig om nieuwe stads verhalen te schrijven door de kramp van ‘ historici ‘ die al een aantal jaren kunst in openbare ruimte afwijzen omdat zij menen dat het verleden niet juist in hun ogen wordt weergegeven?
 
Tot zover Geesken Bloemendal ter Horst, die vanaf 1974 (!) al zichtbaar actief is in Dordrecht met als eerste rol voorzitter van de gemeentelijke Jeugdraad.
 
Als voorzitter van de vereniging Dordrechts Museum, de organisatie die in 1842 het museum stichtte, is zij altijd nauw verbonden geweest en als Dordtse nog steeds met het museum. 
 
College
Het college van burgemeester en wethouders heeft het Dordrechts Museum de ruimte en ook geld gegeven om het zogeheten Hofkwartier aantrekkelijker te maken. De gemeenteraad staat op een bepaalde afstand of heeft mandaat gegeven.
 
Met kunst onderweg kon een wandeling aantrekkelijk worden gemaakt tussen Dordrechts Museum en museum Hof van Nederland. Dat gebied heet Hofkwartier. Landelijke fondsen waren ook bereid om voor de uitvoering geld op tafel te leggen.
 
Ronde tafel
Als Dordtenaren volgens het idee van het Stadsberaad 2.0. aan een ronde tafel weer met elkaar in dialoog gaan om goed voor de stad en de Dordtenaren ook in 2050 te willen zorgen, kan de vraag - als leerpunt op tafel komen hoe de opdracht is geformuleerd.
 
De kunstenaar tekende in voor een opdracht. Dat was geen blanco cheque. Als kennis in alle rust wordt gedeeld, kan worden ontdekt voor nieuwe planne: Hoe beginnen we nu?
 
De vraag is nu: Wat had in de opdracht absoluut moeten staan toen om ervan te leren voor de toekomst terwijl de kunstenaar zich toch creatief aangesproken voelt? Kortom: Hoe wil Dordrecht met kunst omgaan als oudste stad van Holland met een historisch DNA.
Deel dit bericht met je vrienden!