Open brief aan college van SP over wintercircus

18 november 2022 • 08:43
Open brief aan college van SP over wintercircus

DORDRECHT - Open brief van Ronald Portier van de Fractie SP Dordrecht aan de leden van het college van B&W over het voortbestaan van het Wintercircus.

Geachte leden van het college van B&W,

Met verontrusting hebben wij kennis genomen van de gevaren voor het voortbestaan van het Wintercircus in Dordrecht. Hieronder toegelicht, maar wij roepen u op om ruimhartiger een subsidie of lening toe te kennen die het voortbestaan van dit evenement mogelijk kan maken.

Na 12 jaar afwezigheid leek niets meer in de weg te staan om een reünie te organiseren van het Dordtse Wintercircus in samenwerking met Circus Royal. Als onderdeel van het grotere, landelijke concept Wintercircus weer een groot evenement om onze stad opnieuw op de kaart te zetten en waar veel mensen in het verleden erg van hebben genoten en mooie herinneringen aan bewaren.

De site kwam in de lucht, de locatie werd geregeld, tickets gingen in de verkoop en artiesten werden gecontacteerd. Na 2 winters Corona een mooi vooruitzicht dat zoiets weer eens mogelijk is. De subsidieaanvraag, een normale procedure voor zo'n groots evenement waar veel startkapitaal voor nodig is, werd echter een teleurstelling.

Slechts 5000 euro was er beschikbaar voor deze grote productie. Iedereen die een beetje thuis is in de culturele sector weet dat je hier op geen enkele manier op de schaal van zoiets als het Wintercircus mee uit de voeten kan.

Het is ook een kruimel in vergelijking met wat diverse andere, zomerse evenementen zoals Big Rivers ontvangen. Een festival wat eigenlijk zijn grenzen al bereikt had, maar waar vorig jaar toch nog meer dan 80.000 euro extra aan werd toegezegd. En natuurlijk kan een zaal als Bibelot niet opereren op een hoog niveau zonder cultuursubsidies. Er zijn vele tonnen euro's mee gemoeid, ieder jaar weer.

Deze schijnbare willekeur is dus opmerkelijk.

Wij roepen op om toch op zeer korte termijn te kijken wat mogelijk is.

Er is haast bij gezien de gecontracteerde partijen. De organisatie vraagt niet om exorbitante bedragen en heeft verder een sluitende begroting.

Als er dit jaar afgelast moet worden, ligt het natuurlijk niet in de lijn der verwachting dat het in 2023 ineens wel lukt. Dan word een mogelijke traditie de kop ingedrukt voordat het ooit een kans gehad heeft. Dat zou toch wel erg zonde zijn.

Hoogachtend,

Ronald Portier