Praatjesmaker op bezoek bij Femke Hameetman, directeur van het Dordrechts Museum

15 november 2022 • 12:00 door Ferry Visser
Praatjesmaker op bezoek bij Femke Hameetman, directeur van het Dordrechts Museum

DORDRECHT - In deze terugkerende rubriek gaat onze praatjesmaker Ferry op bezoek bij Dordtenaren. Dit keer maakt hij een praatje met de redelijk ‘kersverse’ directeur van het Dordrechts Museum, Femke Hameetman.

De reden dat ik Femke vroeg voor deze rubriek was de onderstaande opmerking in het AD Drechtsteden:
“Wanneer mensen mij 'hun' Dordrecht willen laten zien, dan kan dat. Ik wil benaderbaar zijn en met mensen in contact komen."
Dit vond ik zo gaaf! En ja, wie maakt daar nu niet graag gebruik van!
Het is tijd voor een praatje.

Ik weet het, je komt uit Voorschoten, maar woon je daar nog steeds?
Ja, daar woon ik nog steeds met mijn gezin. Ik ben binnen 45 minuten in het prachtige Dordrecht dat ik nu te voet en per fiets steeds beter leer kennen.

Je werkte al eerder in Dordrecht. Was dit in dezelfde sector?
Dat was ooit een tijdelijke baan als locatiemanager Berckepoort omdat de toenmalige leidinggevende met verlengd zwangerschapsverlof was. Het was een hele leuke plek om de stad beter te leren kennen. Dans, theater, beeldende kunst. En sommige mensen heb ik daar al leren kennen zoals Jasper Damsteegt die zich al intensief met theater bezig hield. Heel leuk om die nu weer tegen te komen.

Is directeur van een museum een fulltime baan?
Ja, ha ha ha, meer dan fulltime. We hebben een grote organisatie met circa 250 mensen die met en voor ons werken op vijf verschillende locaties. Dus er is altijd veel reuring.
Ik doe het met veel plezier en toewijding en natuurlijk niet alleen. Sinds 1 oktober is André Besseling, voormalig stadscontroller, zakelijk directeur en het is heel fijn samenwerken. En natuurlijk is er ook een MT met zeer professionele collega’s en hebben we een geweldig team. Je doet het met elkaar.

Welke opleidingen heb je moeten volgen om je huidige baan te kunnen uitoefenen?
Inhoudelijk heb ik vooral een goede basis gekregen door mijn beide masterstudies kunstgeschiedenis en museologie aan de Universiteit van Amsterdam. Als mens heb ik veel geleerd van jaren op hoog niveau sporten. Ik speelde 30 jaar waterpolo als volwassene in de eerste en hoofdklasse, ook weleens in Dordrecht trouwens, in het toenmalige Combibad. En ik ben altijd erg nieuwsgierig geweest, heb veel gereisd, in andere landen gewoond, zoals Mexico en Engeland. Ik houd van lezen en musea, theater- en muziekvoorstellingen bezoeken. Dat vormt ook.

De tekst gaat onder de foto verder


Je voorganger Peter Schoon stopte en jij werd zijn opvolger. ‘Uit de hoge hoed’ of moest je solliciteren?
Ha ha ha, ik heb gesolliciteerd. Zo’n baan krijg je natuurlijk niet zomaar.

Kun je in het kort beschrijven wat de taak is van een directeur van een museum?
Als directeur houd je je bezig met de grote lijnen, met beleid en kun je bijdragen aan een veilig en gezond werkklimaat. Ik wil graag een benaderbare directeur zijn. Uiteraard verdeel ik ook aandachtspunten met de zakelijk directeur. Ik kijk vooral vanuit de inhoud. Er zijn veel verschillende zaken waar ik me mee bezighoud, maar eigenlijk doe je het nooit alleen, natuurlijk. De onderwerpen variëren van aankopen voor het museum verwerven, het programmeringsbeleid voor het museum vaststellen en ik ben natuurlijk ook het gezicht van de organisatie.

Heel belangrijk is ook om de lange termijn in de gaten te houden: hoe gaan we als museum duurzamer werken, hoe willen we onze collecties nalaten aan de volgende generaties, wat doen we met technologische ontwikkelingen: waar gaan we in mee of niet en hoe zorgen we ervoor dat mensen graag bij ons blijven werken?

Je bent nu een maand of vier werkzaam in het Dordrechts Museum. Zijn er bepaalde zalen in het museum waar je zelf ook graag even rondloopt?
Nou, eigenlijk in allemaal. Ik kom graag in ons stadsdepot, want daar liggen nog schatten verborgen die we af en toe tonen en uitlenen. Ik geniet het meeste van bezoekers die iets beleven, opsteken of meemaken en dat kan ik op alle plekken in onze organisatie vinden: het archief, Hof van Nederland, Huis Van Gijn of het Dordrechts Museum. Juist die onverwachte cadeautjes, daar geniet ik het meest van.


​​Ik neem aan dat een museumdirecteur affiniteit heeft met alle soorten kunst. Welke kunst heeft bij jou toch een streepje voor?
Ik ben vooral opgeleid in de zeventiende-eeuwse Noord Nederlandse kunst, dus dat zou je met recht een oude liefde kunnen noemen. Tegelijkertijd geniet ik van de afwisseling in onze organisatie. Als je van patat houdt, betekent dat niet dat je dat elke dag wilt eten, toch?

In de korte tijd dat je nu in Dordrecht werkt heb je vast wel een kunstwerk (gebouw/beeld/brug) gezien dat je bekoort. En de winnaar is?
Ik ben nog op ontdekkingsreis. Maar ook hier: tot nu toe val ik als een blok voor de Dordtenaren zelf. Gezellige stad. Mensen groeten elkaar, nemen tijd voor een praatje. Inmiddels ken ik een paar mensen iets beter en ze zeggen allemaal: ‘Als er eens iets is, laat het me weten, dan help ik je.’ Dat heb ik als bijzonder warm en gastvrij ervaren. Ik denk dus dat als ik mag stemmen, dat ik op de Dordtenaar zelf stem als mooiste kunstwerk.

Kijk je wel eens naar het programma: ‘Tussen kunst en kitsch?’
Ja, daar kijk ik graag naar met mijn man en kinderen. Een bekende van het museum en stad treedt daarin op: Pieter Jorissen. Ik ben als kunsthistoricus en museoloog niet specifiek getraind in de waarde vaststellen van voorwerpen. Dat is een aparte specialisatie die je vooral opdoet in de handel. Onze conservatoren weten veel over de duiding van kunst en historische en archeologische voorwerpen. Daarom huren we als museum soms ook experts in als het gaat om financiële duiding.

Bezoek jezelf ook musea? Welk museum trekt jou aan als een magneet en waarom?
Ik zal een jaar of vijf geweest zijn toen ik met mijn ouders het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden bezocht. Daar werkte een bijzondere man: Ger van Wengen. Hij leek een beetje op mijn vader. Een lange, magere man in pak met een stropdas. Tot hij zijn schoenen uittrok en met ons gamelan ging spelen. Op de betoverende klanken van de xylofoons reisde ik via Java, Madura en Bali naar Lombok. Ger van Wengen werd een onverschrokken avonturier die prachtig over Indonesië kon vertellen. Ik was verkocht. Voor mij was het museum een magische plek waar je naar verre landen en andere tijden kon reizen. Ik wist: ik ga in een museum werken.


Ben je zelf ook creatief en heb je hobby’s?
Ik heb jarenlang gewaterpoloed en ben ook actief geweest in het bestuur van de club. Ik houd van koken en bakken. En ik lees graag. Ik ben zelf niet heel creatief. Ik laat dat graag over aan anderen.

Volwassenen betalen 15 euro entree en t/m 18 jaar is de toegang gratis. Is het een idee om als experiment de toegang voor iedereen gratis te maken en dat je bij de uitgang een nadrukkelijke donatie vraagt? (b.v. 1   à 2 euro per persoon)
Wat niet veel mensen weten nog is dat je bijvoorbeeld met de Dordtpas/ Rotterdampas/ Museumkaart het museum als volwassene ook gratis kunt bezoeken. En we organiseren ook - wel achter de schermen - rogramma’s voor mensen met een kleine beurs, zoals met Quiet Drechtsteden.
Kunst en cultuur is een sector waar veel professionele mensen betaald hun werk doen. Ik vind het niet gek dat je daar ook iets voor betaalt. Bij de bakker is het ook niet gratis, en terecht.
Bovendien heeft onderzoek in Engeland uitgewezen dat het gratis openstellen van musea niet meer bezoek oplevert.

Een paar korte kreten met een kort antwoord.
Favoriete vakantiebestemming(en)? Nederland en Frankrijk.
Huisdieren? Ja, één gekke oude kat.
Lievelingseten? Eten dat met liefde is gemaakt.
Een avondje uit? Uiteten! En nog een afzakkertje in de kroeg.
Lievelingsmuziek? Ook hier weer een hele ruime keuze…van pop, jazz, rock, techno en blues. Ik houd van live muziek ook.
Naar welk concert ben je het laatst geweest? Naar het Residentie orkest, de Achtste symfonie van Beethoven met mijn nichtje van 13 jaar. Die zag voor het eerst een heel klassiek orkest en dat was samen genieten.
Met wie zou je het liefst - en op de fiets - een stukje Dordrecht willen bekijken?
Met iemand die me kan verrassen om nog iets te ontdekken wat ik nog niet ken en waar die persoon zelf heel enthousiast over is.


Tot slot de uitsmijter. Wat wil je nog kwijt?
Niet alleen het Dordrechts Museum, met haar prachtige vaste opstelling én tijdelijke tentoonstellingen is een bezoek waard, ook Huis Van Gijn en het hernieuwde Hof van Nederland moet je zeker niet aan je voorbij laten gaan.

In Huis Van Gijn kun je nog t/m 4 december horen hoe het dagelijks leven er 100 jaar geleden geklonken moet hebben. Nu is het er stil, maar ooit was het huis vol geluid. Van ruisend gaslicht, klingelend porselein en Simon van Gijns hondje Othello. Dordtse kunstenaar Elise ’t Hart verzamelde samen met de museumconservator 100 geluiden in het huis en het depot. Sommige duidelijk herkenbaar, maar ook geluiden die men vandaag de dag niet meer hoort. Zoals van de raamspuit en de antieke ijsmachine. Met de Wandelgids voor Huisgeluid komt het huis weer een klein stukje meer tot leven.

Aan de hand van belangrijke historische momenten in de Nederlandse geschiedenis, die plaatsvonden in Dordrecht, kom je in het Hof van Nederland meer te weten over het ontstaan van onze vrijheden. Je wordt er uitgedaagd om naar het verleden en het heden te kijken en beter inzicht te krijgen in wat vrijheid voor jou betekent.

Wees welkom in onze musea!

Meer weten? https://www.dordrechtsmuseum.nl/praktische-informatie/

Foto Femke Hameetman: Jörgen Snoep.
Foto’s en bewerkingen Dordrechts Museum: Ferry Visser


Gerelateerde wijken:
Gerelateerde straten:
Hof
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.