Jan Janssen prijst Dordrecht aan of neemt de maat in zijn wekelijkse nieuwsbrief per mail
DORDRECHT - De nieuwsbrief van oud gemeenteambtenaar van Dordrecht, JAN JANSSEN, valt meestal op zaterdag bij circa vierhonderd mensen in de mailbox.
Jan, ook bekend van burgerinitiatieven in de stad zoals Platform duurzaamheid, prijst aan of neemt op zijn manier zaken de maat.
Zo doet hij een oproep om het boek van KEES VOORBIJ te gaan kopen. Onder de titel DE KUNSTDOOD geefft de roman met veel schuilnamen het Dordtse culturele leven zien.
De brief van Jan van deze week. Meer info:: https://jtmjanssen.wordpress.com
Frits Baarda attendeerde mij op de volgende twee events vanuit Stichting De Stad:
Bezielde bomen, Woensdag 26 mei 2021, 20.00, digitaal, gratis, www.stichtingdestad.com
Bomen zijn overal, in bossen, langs lanen en ook in de stad. Maar wat betekenen bomen eigenlijk, wat doen ze met ons? En hoe gaan we met ze om? Hebben bomen een ziel, kunnen ze ons bezielen?
Stichting DE STAD gaat tijdens een online inspiratie-avond in het Dordrechts Museum naar antwoorden op zoek. Deze avond is gekoppeld aan de tentoonstelling 'Diepgeworteld. Bomen in de Nederlandse schilderkunst'.
De volgende inspirerende sprekers zijn uitgenodigd:
- Maja Kooistra, ‘bomenvrouw’ die de oeroude relatie tussen mensen en bomen onderzoekt, zoals vastgelegd in haar laatste boek ‘De hemel, de aarde en de bomen’.
- Lucienne van der Lans, bevlogen Dordts vioolbouwer laat het hout klinken.
- Michiel Houtzagers, directeur-bestuurder Stichting Het Zuid-Hollands landschap, zet zich in voor bescherming van natuur, landschap en erfgoed in de provincie.
Hendrik Jan Groeneweg, voorzitter van stichting DE STAD, opent de bijeenkomst. Quirine van der Meer Mohr, conservator Dordrechts Museum, wordt over de tentoonstelling Diepgeworteld geïnterviewd door presentator Anneke van Veen, lid van DE STAD. Zij voert korte gesprekken met de inleiders en Dordtenaren die betrokken zijn bij boombeheer.
NOOIT TERUG 2021, hét woordfestival in de historische binnenstad van Dordrecht wordt verschoven naar volgend jaar.
Na het start-up-festival in 2019 keert het woordfestival Nooit Terug in Dordrecht toch weer terug. Niet dit jaar maar volgend jaar. Dichters en singer-songwriters brengen op het festival een ode aan het woord, de stad en Dordtse dichter Jan Eijkelboom (1926 – 2008). Van hem is de bekende dichtregel Wat blijft komt nooit terug. De eerste Dordtse stadsdichter was zeer betrokken bij het werk van stichting DE STAD, die het evenement ook volgend jaar weer organiseert. Stichting De Stad slaat het festival dit jaar, 2021, over. Alle Corona voorschriften maken de organisatie te ingewikkeld en onzeker. Vandaar.
Stichting DE STAD zet zich in voor de verbetering van de kwaliteit van de architectuur en de openbare ruimte in Dordrecht
Voice from a fading forest , Nursalim Yadi Anugerah, Miranda Lakerveld, opera over de ontbossing op Kalimantan
Het oorspronkelijke bos op Kalimantan in Indonesië verdwijnt razendsnel. En dat heeft alles te maken met consumptiepatronen in Europa. De Indonesische componist Nursalim Yadi Anugerah en de Nederlandse librettist en regisseur Miranda Lakerveld maken een nieuwe opera met die verregaande ontbossing als onderwerp. Ze baseren zich hierbij op twee klassieke werken, een uit de oosterse en een uit de westerse cultuur: het Kayan-epos Takna’ Lawe’ en Richard Wagners Der Ring des Nibelungen. Beide verhalen gaan over het belang en de verering van de natuur en natuurlijke bronnen. Door de twee verhaallijnen te verweven, verbinden ze de rijke culturele traditie van de Kayan van Kalimantan met de westerse mythologie in de interpretatie van Wagner. Het resultaat is een aangrijpende muzikale, theatrale samensmelting van twee culturen die op vele manieren met elkaar zijn verknoopt.
TIME van Ryuichi Sakamoto, Shiro Takatani, een woordeloze opera, bevrijd van tijd
Een dromer waakt bij het graf van een overleden vrouw en verliest zijn besef van tijd. Pas als zij in een witte lelie verandert, weet hij dat er honderd jaar voorbij is. Geïnspireerd op het eerste, surrealistische verhaal uit Soseki Natsumes verhalenbundel Yume jūya (‘Tien nachten dromen’) uit 1908, maakt componist en associate artist van het Holland Festival Ryuichi Sakamoto samen met regisseur en beeldend kunstenaar Shiro Takatani een woordeloze opera. Met een Mugen No als inspiratiebron – traditioneel Japans danstheater met magische elementen – stelt Sakamoto zich vragen over het verschijnsel tijd en de verhouding tussen mens en natuur. In een schijnbaar eindeloos, droomachtig decor verbeelden danser Min Tanaka en sho-speler Mayumi Miyata de mens en de natuur. Sakamoto: ‘We leven en we sterven, en daarna wordt ons lichaam onderdeel van een volgend leven. Dat is ´samsara´, de levenscyclus van wezens op deze planeet. In dromen verloopt die tijd niet lineair, maar valt alles samen.’
Jan Janssen