Dordrechts museum presenteert nieuwe aanwinst

10 juli 2012 door Liesanne
Dordrechts museum presenteert nieuwe aanwinst

DORDRECHT - Het Dordrechts Museum heeft zijn collectie onlangs verrijkt met het schilderij Aan het strand van Willem de Zwart. Een opvallend schilderij uit ca. 1886 dat voor zijn tijd verrassend modern oogt en een mooie aanvulling op de collectie is. De aankoop was mogelijk dankzij een legaat van de heer Rinkes en mevrouw Rinkes-Hellwig en steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds. Vanaf dinsdag 10 juli is de nieuwe aanwinst te bewonderen in het museum.  

Het Dordrechts Museum bezit een sterke collectie 19de eeuwse schilderkunst. Het pas verworven schilderij sluit goed aan bij stukken van de Haagse School en is ook een aanvulling op werken van belangrijke kunstenaars van de generatie van de Tachtigers, zoals Floris Verster, George Breitner en Isaac Israëls. Maar bovenal is dit bijzondere schilderij op zijn plaats in een collectie die alom gewaardeerd wordt vanwege de vele verrassende, vaak wat kleinere schilderijen van hoge kwaliteit.

Willem de Zwart (1862-1931) wordt gerekend tot de jongste generatie schilders van de Haagse School. Deze kunstenaars gelden als de grote vernieuwers van de Nederlandse schilderkunst in de 19de eeuw. Maar wat De Zwart in Aan het strand deed, was wel erg gewaagd, vindt Gerrit Willems, kunsthistoricus bij het Dordrechts Museum. ,,Hij durfde het aan om het schip links resoluut af te snijden met de figuur van de vrouw. Wel meer schilders pasten dergelijke afsnijdingen toe en overtraden daarmee de gangbare compositieregels, maar hij moet toch wel behoorlijk lef hebben gehad om ook nog eens de vrouw met parasol zo radicaal als een zwart silhouet op de voorgrond af te beelden.’’

Toch is De Zwart volgens Willems niet radicaal of modern te noemen. ,,Het is zeker zo dat dit kleine meesterwerk tot stand kwam in een periode waarin het gistte en kiemde in de kunst. In de jaren tachtig van de 19de eeuw accelereerde de vernieuwing en maakte de Nederlandse schilderkunst veranderingen door, die een aanzet vormen voor het ontstaan van de moderne kunst. De Zwart zal hier ongetwijfeld iets van hebben meegekregen, maar hij was daarin zelf geen factor. Aan het strand is binnen het oeuvre van De Zwart uitzonderlijk. Er zijn bovendien geen getuigenissen of kritieken uit de tijd bekend, die het schilderij als vernieuwend kwalificeren.’’

Willem de Zwart schilderde zijn sterkste werken in zijn vroege jaren. De tijd tussen 1880 en 1895 wordt gezien als de meest vruchtbare periode van zijn kunstenaarschap. Hij kreeg commercieel meer succes doordat hij zich verbond aan de kunsthandel Van Wisselingh. Dit contract werd in 1910 verbroken en vanaf die tijd verging het hem steeds slechter. Tevens vormde zijn neerslachtigheid een belemmering voor zijn carrière. Tegen het einde van zijn leven werd hij soms gezien terwijl hij verward door de stad schuifelde. Maar nog altijd wel met de schilderskist onder de arm.

Aan het strand werd al eerder in het Dordrechts Museum getoond toen het onderdeel uitmaakte van de tentoonstelling De 19de eeuw op zijn mooist (2004-2006). Het schilderij kwam in 2001 in een particuliere collectie terecht en daaruit is het nu door het museum aangekocht. De aankoop werd mogelijk gemaakt dankzij een legaat van dhr. J.J. Rinkes en mw. M.E. Rinkes-Hellwig en steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds. 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.