CombiConcert in een vol Benevia Muziekcentrum groot succes
DORDRECHT - In een vol Benevia Muziekcentrum vond zaterdag 10 november een waar blaasmuziekfestijn plaats; maar liefst drie toporkesten ontmoetten elkaar om samen een bijzonder concert neer te zetten.
De avond opende met het Dordrechts Philharmonisch Orkest, dat in haar eigen verenigingsgebouw een thuiswedstrijd speelde. Na geopend te hebben met Gustav Holst’ First Suite in Es, vervolgde De Phil, zoals de vereniging vaak liefkozend genoemd wordt, haar programma met de suite ‘Valencian Widow’, van de Armeense componist Aram Khatchaturian. Een temperamentvol werk over een weduwe uit Valencia, die rouwt, die het hof gemaakt wordt en die uiteindelijk opnieuw verliefd wordt. De vijf delen van deze suite gaven het orkest alle kans om haar kunnen te laten horen. Dit alles speelde het orkest uiteraard onder leiding van haar dirigent Jan Gerrit Adema, die dit jaar tien jaar voor de Dordtse club staat.
Het tweede deel van de avond werd verzorgd door Koninklijke Harmonie Orpheus. Deze harmonie, die onder leiding van dirigent Hardy Mertens staat, gaat komend weekend op concours en was dus op de toppen van haar kunnen. Dirigent Mertens componeerde speciaal voor het komende concours ‘Requiem for a future war’. Mertens zelf noemt het muziek waar eigenlijk niemand naar wil luisteren. Confronterend en rauw, over de gevolgen en de slachtoffers van een mogelijke derde wereldoorlog. Naast dit werk speelde Orpheus onder meer ‘Reflections’ van Henk Badings, een bijzonder werk met een glansrol voor het slagwerk.
De avond werd afgesloten door fanfareorkest Door Samenwerking Sterk. Dirigent Danny Oosterman programmeerde voor deze avond onder meer ‘A Brussels Requiem’, geschreven door Bert Appermont naar aanleiding van de aanslagen in Brussel in 2016. In het werk zet de componist zijn vraagtekens bij onze huidige Westerse wereld. Hij schrijft over wat de betekenis is van een dergelijke aanslag, zowel op het gebied van cultuur, religieuze tolerantie en het begrip voor elkaar. Wederom een tamelijk zwaar werk, maar wel met een hoopvol einde, Appermont schrijft in het slotdeel over alles wat goed, zuiver en glorieus is aan de mensheid. DSS liet hiernaast horen ontzettend veelzijdig te zijn. Op hun programma onder meer een romantische ouverture, een ópera comique en zelfs een solowerk in jazzstijl. Vibrafonist David Kuijken liet in het jazzwerk ‘Tribute to Lionel’ horen wat hij waard was en deed dat met verve.
Een avond met heftige werken, veel programmamuziek, maar ook een avond waar een blaasmuziekliefhebber zijn hart kon ophalen. De avond, die bijzonder goed bezocht werd, mag met recht een succes heten.
Bron foto: Dirk Zuidgeest