Oscar-seizoen en IFFR-preview bij The Movies

07 januari 2020 door Hennie van der Zouw

DORDRECHT - Nu januari goed bezig is, is ook het Oscarseizoen begonnen. Met spraakmakende premièrefilms gaat het aftellen lopen naar de belangrijkste datum in de kalender van Hollywood en de internationale filmindustrie: 9 februari (bij ons de nacht van 10/2).

Een grote kanshebber gaat deze week in première: 1917. Eindelijk een big-budgetfilm over de Eerste Wereldoorlog van regisseur Sam Mendes (van o.a. de laatste 2 Bondfilms). Hij verbeeldt indringend en spectaculair de waanzin van de loopgravenoorlog. Twee Britse soldaten moeten door het slagveld heen om te voorkomen dat er een aanval wordt gestart op Duitse stellingen, die verlaten lijken te zijn. Maar het commandocentrum vermoedt sterk dat het een hinderlaag is. Adembenemend is hun missie, die wij als publiek real-time mee maken omdat de film is gemaakt als één lang shot zonder montage.  Eerder deze week won de film al twee belangrijke Golden Globes, die andere Amerikaanse filmprijzen. Dagelijks te zien vanaf 9 januari.

Dichter bij huis in Rotterdam gaat het jaarlijkse filmfestival weer los vanaf 22 januari. Als een soort warming up vertoont The Movies op woensdag 15 januari om 20:30 uur The Whistlers. Het is een sfeervolle maffiathriller uit Roemenië. Het verhaal gaat over een corrupte politiedetective en een femme fatale die een plan smeden om een criminele zakenman uit de gevangenis te bevrijden. Daartoe besluiten ze een tijd te gaan wonen op het Canarische eiland La Gomera en daar de specifieke fluittaal van de lokale bevolking te leren. Dan kunnen ze met elkaar communiceren zonder risico op tussenkomst van de politie. Maar die houdt hen wel in het oog.

Verder nog deze week de premières van de Italiaanse thriller Il Testimone Invisible en een documentaire over singer/songwriter Leonard Cohen: Leonard & Marianne, Words of Love. In de eerste ontvouwt zich een spannend plot waarin een bekende zakenman een topadvocaat inhuurt om hem te verdedigen tegen de beschuldiging van moord op zijn minnares. Die rechtsgang krijgt bizarre wendingen. De tweede is een persoonlijk portret van één van de meest besproken love-stories in de popmuziek. Marianne Ihlen was in de jaren 60 de muze van Leonard Cohen en ze had grote invloed op dat wat hem tot een iconische artiest maakte.

Check voor meer info en kaartverkoop: www.themoviesdordrecht.nl

Meer over:

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.