Prof. Van Rossem over planning: 'Dordrechts museum met eigen verbouwing landelijk voorbeeld'
DORDRECHT - Prof. Maarten van Rossem hield - uiteraard met zijn bekende kwinkslagen - de openingstoespraak voor de Tholen-expositie in de Augustijnenkerk.
De belangstelling was overweldigd voor de bijeenkomst. Tegen de achthonderd mensen waren zaterdagmiddag op Tholen en wellicht vooral zijn supporter prof. Van Rossem afgekomen in Dordrecht.
Al twintig jaar geleden had de hoogleraar aan het Dordrechts Museum laten weten, dat na de expositie van Koekkoek Tholen een goede keuze zou zijn. Barend C. Koekkoek was in de negentiende eeuw een romantische natuurschilder. In zijn voetsporen ging Willem Tholen door, alhoewel hij leerling was van een leerling van Koekkoek.
Van Rossem had met deze realistische stijl duidelijk meer dan wat hij als moderne uitingen betitelde. ,,In het stedelijk museum werden zes straatstenen neergelegd en als kunst aangemerkt. Als dat wordt gezegd door sommige mensen, is het ook kunst. je mag dan ook niet meer over de stenen heen lopen". De hoogleraar liet daarmee duidelijk blijken van deze kunst afstand te willen nemen.
Voorbeeld
Het Dordrechts Museum werd door hem ook ten voorbeeld gehouden aan de landelijke museumwereld, omdat in Dordrecht de planning voor de verbouwing gewoon is gehaald. In het land zijn vaak musea veel langer dicht, dan vooraf was aangekondigd. Zo was het Middelburgs museum meer dan tien jaar dicht en het museum van Wijk bij Duurstede is ook al lange tijd gesloten.
Ook in andere steden loopt de verbouwing, renovatie en uitbreiding van een museum meestal fors uit de planning en dat houdt meestal ook hogere kosten in.
RTV Dordrecht maakte ook een reportage met de hoogleraar, die aan Fokko van der Straaten na het zien van de expositie van Tholen wel de helft van de schilderijen mee naar huis te willen nemen.
Foto's: Wim van de Pol.
* De overvolle Augustijnenkerk voor de opening van de expositie van Tholen
* Wethouder van cultuur Piet Sleeking (links) in gesprek met prof. Maarten van Rossem
* Als Tholen al zoveel publiek trekt, hoe druk kan het dan niet zijn in de toekomst als de schijnwerper is gericht op de Dordtse zoon Albert Cuyp?
* Museumdirecteur Peter Schoon (rechts) in gesprek met Van Rossem en Sleeking
* Peter Schoon als gastheer van het Dordrechts Museum: Na 27 jaar weer een Tholen expositie in Nederland
* De kerk en de muziek pasten zaterdag naadloos bij elkaar
* Prof. Van Rossem nam de microfoon maar ter hand en was daardoor minder goed te verstaan dan Peter Schoon
* Maarten kreeg ook makkelijk de lachers op zijn hand
* Uiteraard wordt de bekende Nederlander in de zwarte trui vastgelegd
* Van Rossem: Zes straatstenen in het stedeloijk museum werden kunst omdat het kunst werd genoemd maar je mag er niet overheen lopen
* Stijlvol
* Een voorbeeld van de realistische stijl van Tholen
* Je gaat in het Dordrechts museum met een stadsgezicht terug in de tijd
* Maarten voor werk van Tholen
(persbericht Dordrechts Museum)
Willem Bastiaan Tholen (Amsterdam, 1860 – Den Haag, 1931) is een van de meest talentvolle kunstenaars van zijn tijd en was tijdens zijn leven al erg succesvol. Hij won diverse prijzen en zijn kunst werd verkocht over de hele wereld. Tholen werd na zijn leven vooral zeer geliefd en gewild bij kunstverzamelaars. In deze overzichtstentoonstelling bekijkt het Dordrechts Museum de eigenzinnige impressionist Tholen vanuit een ander perspectief.
Video: VanBram
Wie Tholens kunst kent, denkt meestal aan schilderijen van Hollandse landschappen en water. Havens vol schepen aan de Zuiderzee, velden en duinen. Terwijl juist de grote verscheidenheid van zijn werk de critici destijds al opviel: ‘Tholen durft álles aan’.
In 100 schilderijen en 80 tekeningen en etsen, veelal uit particuliere collecties, zijn de verschillende kanten van Tholen te zien. Stadsgezichten, intieme interieurs en ontroerende (zelf)portretten. Onderwerpen die andere schilders rond 1900 vaak links lieten liggen. Tholen schildert ze met een ongekend gevoel voor schoonheid en liefde voor detail, waarbij hij vaak verrassende perspectieven kiest.
Tholens werk is een ode aan het Hollandse landschap, maar misschien nog wel meer een ode aan interieurs, gebouwen, mensen, en het leven. Van hun alledaagsheid weet Tholen keer op keer iets bijzonders te maken.
De tentoonstelling is een internationale samenwerking tussen het Dordrechts Museum en Fondation Custodia (Parijs).