Jan Janssen wil mensen met eigen agenda activeren in Dordrecht en daarbuiten

14 april 2018
Jan Janssen wil mensen met eigen agenda activeren in Dordrecht en daarbuiten

DORDRECHT - Jan Janssen, eens een prominent ambtenaar bij de gemeente Dordrecht, wil mensen activeren. Daarom geeft hij - per mail - wekelijks een eigen agenda uit. Volgens de laatste gegevens heeft hij tussen de 400 en 500 afnemers.

Deze week biedt hij als informatie:

Mijn Dordtse agenda:
- van 14 -22 april, Museumstraat, De Plint, 14 geamputeerde stammen dienen als sokkels voor evenveel Dordtse kunstwerken;
- 14-4, IVN, Publiekswandeling Landgoed Dordwijk, vertrek 13.30 parkeerterrein Dordtwijklaan, tegenover de ingang van het landgoed;
- 14-4, 18.00, RTV Dordrecht, documentaire 50 jaar Bibelot, daarna elk uur tot zondag 18.00;
- 15-4, IVN, Publiekwandeling Merwesteinpark, start 13.30, ingang Vrieseweg;
- 15-4, 14.15, Wilhelminakerk, Operakoor Dordrecht voert Nabucco en hoogtepunten uit diverse andere opera's uit, helaas ik ben dan al bij Arminius in Rotterdam;
- 17-4, 20.00, Trinitatis, ALV van de Vereniging Oud Dordrecht en presentatie jaarboek 2018 'Dicke in Dordrecht', met inleiding door Cees Weltevreden;
- 18-4, 20.00, Voedselcafé van het Platform Duurzaam Dordrecht;
- ook 18-4, 20.30, The Movies, Cinefiliaal;
- 21-4, IVN, Publiekswandeling, De Elzen, vertrek 06.00 vanaf het parkeerterrein Oude Veerweg, bij de Viersprong;
- 21-4, 20.30, Machine 3 van het Energiehuis, Samir Calixo en het cello8tet;
- 22-4, 14.30, Trinitatiskapel, Dante Dordrecht, Een middag in Abruzzo, ook hier weer helaas, ik geniet dan van Lohengrin in De Munt in Brussel;
- 26-4, 16.30, Trinitatiskapel, CD presentatie Great Brittain van Karin Dolmans en Caecilia Boschman. Zij voeren werken uit van Brittan, Hoogenberk, Samama en onze Dordtse Peter Jan Wagemans;
- 28  en 29 april, DordtYart, openingsweekend. 28-4, 15.00 is de opening
- 28-4, 20.30, Kunstmin, NNT/club Guy/ASKO-Schönberg, Salam;
- 4-5, Energiehuis, herdenkingsconcert Vier zonen, één stad (ook 5 mei).

Ik ben niet zo van het terugkijken. Zeker niet in deze zaterdagmail.
Maar Dutch Doubles, het Nationaal Ballet, afgelopen zondag was om je vingers bij af te likken.
De eerste drie delen waren al bijzonder. 'Impermanence' van Meisner met muziek van Remy van Kesteren, 'Two and Only' (muziek van Michael Benjamin die zelf op gitaar de uitvoering verzorgde net als in het eerste deel Remy van Kesteren dat deed op harp) en 'Déjà Vu' van Hans van Manen op muziek van Arvo Pärt. Maar het meest indrukwekkend was 'Last Resistance' van Annabelle Lopez Ochos op muziek van Wende Snijders. Ook zij voerde het zelf uit en stond met haar band op de bühne. Én was onderdeel van het dansspektakel.
Geniet nog even mee.

Met z'n 3en, mijn zoons en ik, waren we een week in Beijing. Onze cultuur is van gisteren vergeleken met die van hen. Het is ook bijzonder op het Tiananmen plein (plein van de hemelse vrede!!) te lopen. Je voor te stellen hoe dat in 1989 daar was. Ik las 'This generation', een verzameling blogs van Han Han die in 1982 geboren is. Hij houdt de 'oude' waarden, die door de partij en de oudere generatie hoog worden gehouden, tegen het licht. Het leest als een beschrijving van onze zestiger jaren. Kennelijk is de jongere generatie de buitenkant-waarden en valse voorstellingen van het oude zat. De meest banale afwijzing van het oude is de gewoonte overal te spugen waar dat maar uitkomt. Waar wij waren was het spugen sporadisch. We konden rondlopen zonder voortdurend naar de stoep bekijken. En de smog? Viel reuze mee. De meeste tijd was het straffe wind en koud. De smog sloeg ergens anders neer. Onze blik konden we richten op wat we zien wilden. Gelukkig verder dan de smog én de stoep!


Of de almachtige partij toestaat dat er andere, daadwerkelijke, veranderingen doorgevoerd kunnen worden is maar zeer de vraag. Google en alles wat daarmee verband houdt is, zelfs met toegang tot internet, geblokkeerd. Een week lang geen gmail. Op Facebook hebben we niet gekeken. Nederland is geen nieuws in China. Het bezoek van Rutte? Wie is die man? Met dit alles is prima te leven!

Paradiso, de Balie, het lieverdje met anti-rookmagier Jasper Grootveld. Op een steenworp afstand van elkaar in Amsterdam. Change makers van ons land. Gelukkig had ik 50 jaar Paradiso opgenomen. Ons Bibelot, 1 jaar ouder, is er in menig opzicht een Dordtse variant van. Voorheen in een kerk, tegenwoordig, in het Energiehuis, een onderkomen dat een mini Paradiso is. Hester Carvalho schreef 'Paradiso 50 jaar in 50 legendarische concerten' (2018). Is het -en dat geldt ook voor ons eigen Bibelot- nostalgie van een outdated hippie of een fenomeen dat nooit verloren mag gaan? Ik ga voor het laatste!
In Beijing moet toch ook zoiets te vinden zijn. Ik moet nog een keer terug.


Overigens, RTV Dordt zendt vanavond 18.00 uur een documentaire uit over 50 jaar Bibelot. Tot zondag 18.00 uur wordt het elk uur herhaald. Spannend, dat oude en opstandige (?) Dordt. We gaan het zien!

DORDTYART OPENT 28 APRIL, 15.00 uur!
28 april 2018 gaat het nieuwe seizoen van DORDTYART van start. Een groep kunstenaars met nieuwe technieken, onderzoeken en werkwijzen verhuizen hun studio voor drie maanden naar de voormalige machinehal in Dordrecht. Spelenderwijs experimenteren de kunstenaars, op weg naar nieuwe verhalen en werken. Tijdens deze drie maanden zijn er vijf weekenden met openstellingen voor publiek waarin een speciaal programma georganiseerd wordt met performances en presentaties.
28, 29 april (openingsweekend); 18, 19, 20 & 21 mei; 8, 9 & 10 juni; 29, 30 juni & 1 juli; 20, 21 & 22 juli. KUNSTENAARS 2018: Sander Breure & Witte van Hulzen, Kim Habers, Edwin van der Heide, Inti Hernandez, Jan-Kees van Kampen, Femke Schaap, Marloes van Son, Julien Thomas en Bram Vreven.

Annenies Keur is een Dordtse kunsthistorica. Zij verrijkt de stad met een mooie cursus, een 'Grand Tour langs steden waar de kunst tot bloei kwam'.
Hoe heerlijk is het om op reis te gaan. Met een beetje geluk keer je terug als een ander mens. Dat was precies de gedachte bij de Grand Tour die welgestelde jongelieden ondernamen in de achttiende eeuw.
Reizend langs de steden van weleer, waar ooit de ‘grote kunst’ werd gemaakt, kregen ze de kans om hun blik te verruimen.
In deze cursus gaan we -in gedachten- op reis naar zulke steden. Plaatsen waar de kunst tot bloei kwam toen de omstandigheden daarvoor ideaal waren. En terwijl de tijd verstreek, de bakens werden verzet, en andere steden het stokje overnamen, restten de kunst en de architectuur, als getuigen van het glorieuze verleden. Wie waren de bouwmeesters en schilders van dit werk; welke opdrachtgevers stelden er destijds belang in om hun beurs ervoor om te keren?
Onze ‘Grand Tour’ voert door tijd en ruimte, en bestrijkt zo de hele kunstgeschiedenis in vogelvlucht: langs de capitolen van de klassieken, de grote centra van vroeg geloof, de florerende markten van middeleeuwen en renaissance, de metropolen van de wereldmacht en de broedplaatsen van de moderne kunst. Zo komen we onder meerin Athene, Rome, Parijs, Wenen en New York. Je zou er de reiskriebels van kunnen krijgen…
Tweewekelijks op maandag, 15.00-17.00u.
data: 1, 15, 29 oktober; 12, 26 november 2018, lokatie: Trinitatiskapel, Vriesestraat 20, Dordrecht, prijs: € 90,=, aanmelding via e-mail: annenies.atelier@gmail.com

De Plint

In de Museumstraat in Dordrecht (waar het Dordrechts Museum te vinden is) zijn, vanwege een voorgenomen nieuwe bestrating, op ruwweg 120 cm hoogte alle bomen afgezaagd. Het is de bedoeling om tijdens de bestrating de nog overgebleven stammen en wortels uit te graven.
Saskia Meesters en Frans van Lent namen het initiatief om, zonder gevraagde toestemming of aanwezige fondsen, de geamputeerde stammen te gebruiken als sokkels voor tijdelijke werken, statements, visuele uitspraken. Er zijn in totaal 14 stammen dus we zoeken naar evenzoveel kunstenaars die aan dit project willen deelnemen. Heb je er zin in deel te nemen, bedenk je dan dat je werk wel vogelvrij is, dwz dat het blootstaat aan aan weer en wind, aan mogelijke vernieling of diefstal en dat er auto’s dichtbij zullen staan.Op zaterdag 14 april om 9 uur installeren de kunstenaars hun werk.


Kunst&Vorm is een galerie in de Gravenstraat 31.
KUNST & VORM toont een overzicht uit het werk van Bob Kemper in de Gravenstraat 31 te Dordrecht. In de beeldende kunst ontstaan dikwijls, wat we ook in de mode zien, golvende bewegingen. Figuratief is daar één van en die zien we de laatste tijd weer meer getoond worden op beurzen en in de galerieën. Er zijn veel kunstenaars waaronder Mondriaan, die daar radicaal mee stopte en de abstractie  in diverse varianten ontwikkelen. Bob Kemper behoorde in schildersloopbaan, start medio zestiger jaren tot de ( Nieuw Figuratieve). Zijn werk heeft in de loop van de jaren wel andere invalshoeken gekregen, maar bleef altijd figuratief. Zo blijft zijn werk tijdloos gelet op de huidige belangstelling in het kunstveld voor de figuratie.


Te zien van 8 april tot 30 april van 12.00 tot 17.00 uur op vrijdag t/m zondag, van harte welkom.
www.kunstenvorm.info Verder werken in Stock van verschillende kunstenaars in diverse technieken o.a. Jan Schoonhoven – Armando – Geert Baas – Kees v Bohemen – Klaas Gubbels , etc.

Gerelateerde straten:
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.