zondag 11 april 2021

Alles over Dordrecht

Dordrechts Museum toont schilders Hollands Landschap in verrassend perspectief

12 maart 2015 (door Hennie van der Zouw)

DORDRECHT - Het Dordrechts Museum treft voorbereidingen voor de tentoonstelling Holland op z’n mooist - Het voorjaar van de Haagse School, die vanaf 5 april open gaat voor publiek. Deze tentoonstelling laat bezoekers op een andere manier kennismaken met de Haagse School en toont waar de wortels en invloeden van deze succesvolle kunststroming liggen.

Ook zijn er tijdens deze expositie enkele topstukken te zien van Jozef Israëls, Willem Roelofs, de gebroeders Maris en Anton Mauve, die zelden worden getoond. Het kolossale schilderij ‘Dromen’ van Jozef Israëls werd zelfs lange tijd verloren gewaand en is nu een van de iconen van de tentoonstelling.

De tentoonstelling in Dordrecht toont vanaf 5 april de Haagse School in een verrassend perspectief door een verbinding te leggen met de onderbelichte invloeden vanuit de Romantiek. De Haagse School zorgde in de negentiende eeuw voor een opleving van de kunst. Die bloeiperiode wordt ook wel de tweede Gouden Eeuw genoemd.

In het Dordrechts Museum worden meer dan honderd schilderijen bijeengebracht. Het museum bezit al een eigen collectie Haagse School en Romantiek van hoge kwaliteit. Die wordt straks geplaatst in de context van zelden getoonde werken uit particuliere verzamelingen en schilderijen van gerenommeerde musea als de National Gallery in Londen, Musée d’Orsay in Parijs, het Rijksmuseum en musea in Glasgow en Detroit.

Onder de titel ‘Holland op z’n mooist’ werken het Dordrechts Museum en het Gemeentemuseum Den Haag samen aan twee tentoonstellingen die mooi op elkaar aansluiten en samen het complete verhaal van de Haagse School vertellen. Dat verhaal begint in Dordrecht, waar de ondertitel ‘Het voorjaar van de Haagse School’ luidt.

De oervaders van de Haagse School, Jozef Israëls en Willem Roelofs, lieten zich in de beginperiode sterk beïnvloeden door de Romantiek en de schilders van Barbizon. Israëls reisde al op jonge leeftijd naar Parijs, waar hij kennis maakte met de thema’s en schilderijen van de van oorsprong Dordtse schilder Ary Scheffer, destijds een van de bekendste schilders van de Romantiek. Israëls schilderij ‘Dromen’ werd in 1860 verkocht naar Amerika en pas in 2013 weer herontdekt op een veiling in New York. Bijzondere werken van Israëls op de tentoonstelling zijn verder ‘The Cottage Madonna’ van het Detroit Institute of Arts en ‘De verdronken visser’ van The National Gallery in Londen.

Willem Roelofs liet zich inspireren door de schilders van Barbizon, die het landschap en het boerenleven in Frankrijk schilderden. Tijdens de tentoonstelling is zijn zelden getoonde werk ‘Vroege Morgen’ te zien, met een afdaling van koeien waarvoor hij het motief ontleende aan een schilderij van Barbizon-schilder Théodore Rousseau.

Ook andere schilderijen zijn niet eerder in overzichtstentoonstellingen als deze te zien geweest, zoals ‘De watermolen te Bougival’ van Jacob Maris en ‘Weiland in zonlicht’ van Willem Maris. Verder laat de tentoonstelling topstukken zien van Mauve, Gabriël, Weissenbruch en de kunstenaars van Barbizon zoals Rousseau, Daubigny, Troyon, Corot en Huet. Daarnaast heeft Het Koninklijk Huisarchief huldeblijken beschikbaar gesteld die schilders van Arti in Amsterdam in 1874 maakten ter ere van het 25-jarige regeringsjubileum van Koning Willem III.

De schilders van de Haagse School staan vooral bekend om hun realistische weergave van het Hollandse landschap, maar ‘Het voorjaar van de Haagse School’ laat zien dat in hun werken het landelijke net zo belangrijk was als het landschappelijke. Door vissers, boeren en andere personages af te beelden refereren de schilders niet alleen aan een landschap  uit vervlogen tijden, maar ook aan een samenleving die er niet meer is.

Fotobijschrift: Jozef Israëls – Dromen, 128,5 x 201,2 cm, 1859, olieverf op doek. Particuliere collectie.

Deel dit bericht met je vrienden!