maandag 25 oktober 2021

Alles over Dordrecht

Betrokken Dordtenaar Jan Janssen geeft graag gefundeerde tips

14 september 2013

DORDRECHT -  Jan Janssen geeft als betrokken Dordtenaar graag tips. Dordrecht neemt daarbij natuurlijk een belangrijke plek in. Jan probeert dan ook voor de toekomst nieuwe ontwikkelingen los te maken. Zo was hij een belangrijke promotor van achthonderd jaar Dordtse stadsrechten en 800 jaar stad in 2020. Dat is inmiddels een belangrijke stip aan de horizon geworden en Dordrecht gaat via andere mijlpalen op weg daarheen.

Jan Janssen, die in het dagelijks leven een betrokken ambtenaar is van de gemeente Dordrecht, schrijft uiteraard op persoonlijk titel zijn weekbericht. De aflevering voor het monumentenweekeinde heeft als tekst:

"Vandaag, de 14de, heeft de Anthoniuskerk zijn jaarlijkse rommelmarkt, van 9.00-15.00 uur. Vorig jaar ging de opbrengst naar Dordrecht Zuid Afrika. Hier is een watervoorziening voor groetetuintjes gerealiseerd. En een afrastering zodat loslopend vee het water niet opdrinkt en de groente in wording niet opvreet (zie www.dordrecht-dordrecht.nl). De opbrengst van dit jaar gaat naar een ziekenhuis annex weeshuis in Bamenda (www.dordrecht-bamenda.nl). Dit nieuws heb ik wederom van www.dordrecht.net. Zowel de Anthoniuskerk als dordrecht.net, chapeau!

Pleuni en Sybe van de Wilhelminakerk bezoeken binnenkort hun relaties in Dordrecht Zuid Afrika. De Wilhelminakerk steunt met kennis en geld een aantal projecten daar. En passant bezoeken ze uiteraard ook zo veel mogelijk andere projecten en activiteiten van de Stichting Dordrecht-Dordrecht. Ook geweldig.

Als u de 14de toch in het Centrum bent, ga dan gelijk even bij de 'raad op straat' langs en vertel hoe belangrijk de stedenbanden en stichtingen zijn. Ze kunnen het niet vaak genoeg horen.

Op www.musicadocet.nl treft u een aantal cursussen en lezingen muziekgeschiedenis aan die onze stadgenoot Pieter Bakker geeft. Zeer aanbevelenswaardig. De inhoud van de cursussen en lezingen is even aansprekend als de site en de 'papieren' presentatie.

Het MOV voert 22 november as onder de titel 'Gloria' werken van Rutter, Puccini, Poulenc en Mendelssohn uit. In de Anthoniuskerk. Ik bekijk dan in Parijs Braques, Dubuffet, Kahlo/Rivera (deze trouwden twee keer met elkaar, de tweede keer met in het huwelijkscontract dat zij geen sex meer met hem hoefde te hebben, wonderbaarlijke Mexicaanse kunst en ook wonderbaarlijke mensen) en anderen, met een ToBe gezelschap olv Ferdinand Sikken. Tja, een mens kan niet alles, wel veel.

Beiden hield ik over aan de Uitmarkt in het Energiehuis (www.energiehuis.nl).

Naast het lidmaatschap van de Vrienden van het Beeldenpark Drechtoevers (www.beeldenparkdrechtoevers.nl). Die stonden ook op de Uitmarkt. Voor 15,- doe je mee!

En er is nog volop kans om in het klankenpaviljoen van Dre Wapenaar (www.dordtyart.nl) van Nederlandse minimal music te genieten. Op de 7de meegemaakt, gisteren de 13de ook, met oa de weduwe van Simeon ten Holt en de componist Charlemagne Palestine (New York, 1945). Dre Wapenaar voert vandaag Strumming Music van de laatste uit. Ook te vinden op YouTube. Er volgen nog meer uitvoeringen in DordtYart/klankenpaviljoen. Grijp uw kans!, Wat een beleving! Kunstmin (www.kunstmin.nl) verzorgt de kaartverkoop. Hier vind je ook het programma.

Vandaag en morgen zijn de open monumentendagen, ook in Dordt (www.monumentenindordrecht.nl) met gratis boekje. Weizigt/NME doet ook mee. Hier is mooi werk te zien, onder andere van de Dordtse keramiste Ria van Roomen. Zie http://www.weizigt.nl/exposeren/expositie-2013/ria-van-roomen.

Ik sprak Toke (Morks) voor haar huis, Knolhaven 44, in de zon, kijk op de haven. Zij blijkt er een B&B te hebben, www.tofslapen.nl. Op haar site verwijst ze naar www.centrumdordrecht.nl, waar zij te vinden is. Belangstelling genoeg. Ik geloof dat zij een van de inmiddels 18 B&B's in Dordrecht is. Indicatie dat het goed gaat met de stad en inwoners er het hunne in vinden kunnen en aan bijdragen. Ik woon aan de rand van het Centrum anders zou ik zeker bij Tof Slapen boeken.

Oude gewoontes zijn er om weer opgepakt te worden. Zoals op maandagavond bioscoop/film. In The Movies (www.themoviesdordrecht.nl) zag ik Mud, een prima keuze.

Kroller Muller en Het Depot waren de moeite, bezocht met de Vrienden Dordrechts Museum. Henry van der Velde ontwierp het museum. Dit nadat Helene Kroller Muller afscheid had genomen van Berlage. Als ik haar biografie ('De eeuwigheid verzameld', Eva Rovers, 2010) goed interpreteer tot opluchting van de laatste. Ex-Dordtenaar Wim Quist tekende voor de uitbreiding van het museum. En wat vind ik werk van Bart van der Leck toch mooi, mooi.......

Nout Wellink ziet in zijn glazen bol dat er nog meer crisis in aantocht is. Tjonge, wat een forecasting......

In 'Die Welt von Gestern' (1942, vlak voor zijn zelfmoord, autobiografie) beschijft Stefan Zweig de teloorgang van het oude K&K rijk. Keizer Karel I gaat in 1918 in een met weelde beladen trein de Zwitserse grens over om, ook als instituut, nooit meer terug te keren. Het 'betere' volk zwaait hem uit, angstig en onwetend wat hen nog te wachten staat. Mooiere kunst als in die periode is er niet gemaakt. Grotere vernieuwingen in de wetenschap ook niet. Dus, hulde voor Nout Wellink voor zijn bijdrage aan de kwaliteit van de kunst en de inventiviteit van de wetenschappers.

Het is geen voortetterende crisis; net als toen is het systeem (whatever that may be) aan zijn einde. De wolven en jakhalzen hebben het oude leeggeroofd, schapen voelen zich verantwoordelijk te redden wat er te redden valt. En de rekening betaalt de 'gewone' man, ook een soort wetmatigheid. Standaard reactie is regels te maken die in de toekomst voorkomen wat gisteren misging. Veel dommer is er niet. Veel inerter en duurder ook niet! (uitgezonderd de DBC's in de gezondheidszorg misschien, of de concepten de Mamoetwet en Middenschool in het onderwijs die vakmanschap eruit verwijderde). Lekker, even zo'n oude, linkse, kort door de bocht analyse.....

Toch 'geloof' ik in eigen verantwoordelijkheid, vrijheid en markt. Schumpeter (zijn opus magnus is 'Socialism, Capitalism and Democracy', 1942) verkondigde evenwel al in de eerste helft van de vorige eeuw dat deze gesmoord worden in de macht van de bureaucraten, zowel in de markt als de democratie. Tegenwoordig zijn deze nog steeds herkenbaar aan snelle pakken, een overvolle agenda, veel bla bla en een veel te groot salaris. Zo ongeveer omgekeerd evenredig aan hun bijdrage aan de kwaliteit van de samenleving. En voor henzelf betrekkelijk risicoloos.

Schumpeter wees ook op de wetmatigheid van creatieve destructie. Alleen werd in zijn theorie de destructie gevolgd door levensvatbare en creatieve vernieuwing. Daar wachten we nog even op.

Vraag is of er, net als 100 jaar geleden, een boost mooie kunst, interessante literatuur, baanbrekende wetenschap te vinden en zien is in ons zoekende tijdsgewricht?

Het Dordrechts Museum (www.dordrechtsmuseum.nl) nam een voorschot met 'What's Up'. Dit krijgt nu een vervolg met 'Stop Making Sense'. Vrijdag 1 november as geeft curator Gerrit Willems een inleiding, 14.00 uur in het museum. Ik haal dit uit het Herfstbericht van de Vrienden van de Dordtse Musea (www.vriendendordtsemusea.nl), die veel meer aansprekende activiteiten organiseren. De galerie van Victor de Coninck (www.galeriedecompagnie.com) heeft in deze periode een expositie die zich verbindt aan 'Stop Making Sense'. Maar eerst presenteren graduates van een 5-tal kunstacademies onder 'Art Primeur' hun werk in de galerie, van 22 september tot 20 oktober, een mooie aanloop en zeker de moeite. De opening is zondag 22 september as, 15.00 uur.

Ik ben benieuwd welke tijdgeest, Heidegger noemt dat 'Befindlichkeit' ofwel gemoedstoestand, stemming van de tijd, ik kan ontwaren in de de kunst die te zien is. Chaos of ordening, vertrouwen of angst, cocoonen of socializen, nieuwe kunstdragers of oude technieken en vormen, ingetogen of flamboyant, neutraal of kleurrijk, abstract of figuratief, stil of vol geluiden, laffe smaak of gekruid, vol vlees of vegetarisch, westers of wereldwijd, afwachtend of gretig, somber of hoopvol, l'art pour l'art of engagement. 

We gaan het zien, en er het gesprek over aan. In het museum en bij Victor.

De vergaderstukken voor de Stuurgroep Levendige Binnenstad heb ik gisteren (ook) via gmail-drive bij de leden bezorgd. Dit programma heeft op veel meer manieren oog voor de mogelijkheden en kansen van de nieuwe tijd. Zoals een Red Sofa op de informatiemarkt van de Binnenstad begin oktober, digitale ontsluiting, betere leesbaarheid, gastheerschap, bezoekers en omzet naar en in de Binnenstad. Er wordt nog gezocht naar een werkwijze om degelijke en effectieve sturing samen te laten gaan met laagdrempelige aanwezigheid in de Binnenstad. Nogmaals, heerlijk om te werken in, voor, met zo'n programma!"

Jan Janssen

Lees meer over:

Jan Janssen
Deel dit bericht met je vrienden!