Ton Delemarre: "Geef Dordrecht zijn Maagd terug"

07 maart 2013
Ton Delemarre: "Geef Dordrecht zijn Maagd terug"

DORDRECHT -  (Dordrecht.net geeft ruimte aan persoonlijke meningen. Ton Delemarre is voorzitter van stichting STOEP en hoofdredacteur van de NVP)

"De meeste Dordtenaren kennen het werk van  door dat grote houten oor en die schreeuwende mond geplaatst in het water van de Vest tussen La Venezia en de Vriesebrug. Maria/Medea heet dit kunstwerk uit 2006. Maria Callas vertolkt de rol van de tragische Griekse heldin Medea, de verpersoonlijking van de wraakzucht. Nu bouwt een aalscholver zijn nest aan de voet van Maria/Medea en trekken schaatsers er hun baantjes rond wanneer de Vest een kleed van ijs aantrekt.

Ze staat daar majesteitelijk op haar sokkel in het atelier aan de Wijnstraat. Ruim 3 meter hoog rijst ze op als een statige godin. Het is geen godin maar een magische dichteres: Sappho, de enige vrouw op schouderhoogte met de grote klassieke schrijvers als Aeschylos of Pindaros. Haar liefdespoëzie klinkt door meer dan 26 eeuwen. De kunstenaar Gerhard Lentink, viel voor haar taal en werkte 14 maanden, 2400 nijvere werkuren, onverdroten, om haar in haar eigen woorden te vangen. Het gedicht werd letter voor letter als een spiralerend gewaad vanaf haar voeten in 22 etages rond naar boven gebouwd, tot aan het eerste woord van het gedicht bij haar rechterschouder. De laatste letter beroert precies de teen van haar voet.

Hoe krijg je dat zo precies uitgerekend? Gerhard heeft het in 22 bouwtekeningen stap voor stap uitgezet. Elke letter leunt tegen zijn voorganger en opvolger en rust op de onderliggende karakters. De honderden schreven van de letters van het type Times zijn door Lentink stuk voor stuk vervaardigd (wel met hulp van de machine).

Dit beeld zal straks in de weidse tentoonstellingsruimte van HET DEPOT te Wageningen te bewonderen zijn. Op 7 april opent deze beeldengalerij Taal in Beeld en Gerhard Lentink een expositie, waar 12 beelden van Lentink, monumentale foto´s van opdrachtwerken en vrij werk, plus een serie werktekeningen te zien zijn. Zij loopt tot 22 september.

Lentink heeft iets met taal. Over zijn werk zijn zes boeken verschenen en hij schreef een autobiografie. (Anatopen, 2009). Zijn werk heeft steeds een tegenhanger in de letterkunde. Walters Huis, zijn sculptuur die op 11 februari in het Schweitzerziekenhuis door Burgemeester Brok werd ingewijd, is als een kapel die opgebouwd is uit de woorden van het gedicht Liberté van Paul Éluard.

Oeuvrecatalogus
Bij de tentoonstelling komt een boekwerk waarin 37 beelden worden getoond. Bij elk beeld geeft de kunstenaar een toelichting hoe het beeld is ontstaan en wat voor ideeën er mee samenhangen. Voor taalkunstenaar Lentink een ideale tocht naar herinneringen en interpretaties. “Dat is een spel. Een spel van gedachtenassociaties, duidingen en betekenissen, van herinneringen die opduiken en vervagen. Een spel ook met de geschiedenis, met mijn boekenkast; een expansief spel dat uiteindelijk noopt tot bescheidenheid, tot het besef dat je een nietig radertje bent in het grote geheel”.

Voor Lentink is de tentoonstelling en de catalogus een prachtig geschenk, “een verjaarscadeau bij mijn dertigjarige werkzaamheid als zelfstandig beeldend kunstenaar, en een enorme stimulans om verder te gaan op het ingeslagen pad”.


Ton Delemarre

Vrijdag 17 mei geeft het Opheliatrio waarin Marjoleine Schaap, de geliefde van Gerhard Lentink sopraan zingt, een recital in HET DEPOT en vrijdag 14 juni houdt hijzelf daar een lezing.


Stedemaagd

Eind april 2012 stapte wethouder Piet Sleeking het atelier van Lentink binnen samen met Lyda Vollebregt/Arie Jaap Warnaar van DordtYart (de kunstwerf in de Biesboschhal) en cultuurintendant Han Bakker. Lentink liep al eerder met het idee op de punt van de nieuwe Stadwerven, waar Merwede en Wantij samenvloeien, een 18 meter hoog monumentaal beeld van een vrouw te plaatsen, een Dordtse stedemaagd, die als een vriendelijke Lorelei voorbijgangers zou groeten en bezoekers aantrekken. Een landmark te vergelijken met de Eiffeltoren in Parijs, dat zou kunnen uitgroeien tot icoon van de stad, zoals De kleine Zeemeermin dat voor Kopenhagen is of het Vrijheidsbeeld voor New York.

Dat kan meteen een oplossing bieden voor de kraanbaan op Stadswerven die men graag als historisch erfgoed van de scheepsbouw die er ooit bloeide wil bewaren. De kraanbaan als voetstuk van Miss Dordrecht. Haar skelet zou een ribbenconstructie als van een hoogspanningsmast zijn en haar kleed een bekleding met western red cedar hout, dat mooi zilvergrijs zal verkleuren . De sculptuur kan vervaardigd worden in de grote hal van DordtYart, vlak bij uiteindelijke locatie op de punt. Wij Dordtenaren zouden bij onze Maagd betrokken worden doordat we als bezoekers het maken van het werk dagelijks kunnen volgen.

Het aardige is dat er ooit zo´n houten stedemaagd heeft bestaan en wel bij de Groothoofdspoort. Op de stadsplattegrond van Jacob van Deventer uit 1545 staat bij de ingang van de belangrijkste stadshaven het torenhoge houten beeld van de stadsreuzin ‘Hanneken van Dordt’. Hoog boven haar hoofd hield de stedemaagd het stadsvaandel en overzag het drukke scheepvaartverkeer. Waarschijnlijk heeft men het ‘al te heidense’ beeld gesloopt vóór 1618, toen een internationaal gezelschap van vooraanstaande theologen bijeenkwam voor de befaamde Synode. Het zou erg mooi zijn als een hedendaagse Hanneken van Dordt weer zou verrijzen als wedergeboorte van een eeuwenoud trots symbool van Hollands oudste stad. Met een fikse bijdrage uit het fonds Monumentale kunst en een enthousiaste geldinzamelingsactie (‘crowdfunding’ heet dat tegenwoordig) zoals voor het Gezicht op Dordrecht van Albert Cuijp moet dat lukken.

Geef Dordrecht zijn Maagd terug".


Gerelateerde straten:
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.