Veel belangstelling voor opening C.Buddingh' expositie in Dordrechts Museum

24 november 2012

DORDRECHT – Onder grote belangstelling zijn er twee tentoonstellingen vandaag in het Dordrechts Museum geopend, die een relatie hebben met Kees Buddingh ’(1918-1985).  In de expositieruimte in het nieuwe deel van het museum heeft Buddingh’’ – biograaf Wim Huijzer zeventig kastjes bijeen gebracht.

Ger Willems droeg namens het museum de organisatie van de expositie.  Wim Huijzer onthulde bij de door meer dan honderd mensen bijgewoonde opening in het museum dat het laatste kastje beschikbaar was gesteld door Joke Plaisier. Ze was donateur van het Buddingh’ genootschap en overleed negen dagen geleden. Joke diende veel jaren verschillende burgemeesters van Dordrecht als secretaresse op de achtste verdieping van het Stadskantoor.

Wim Huijzer presenteerde tevens het boek over Kastjes Kijken aan de zonen van Buddingh’: Sacha en Wiebe.

Het museum besteedt ook aandacht aan Katinka van Haren die ook is geïnspireerd door de gorgelrijnen van C.Buddingh'. Dat uit zich vooral tekeningen, die haar als kunstenares ook heel herkenbaar maken.  Vooral kinderen, die tekeningen op de ramen van het museum zien van Katinka, blijken gegrepen te zijn door de tekeningen als zij via de Vest langs het museum lopen. 

Overigens: Ook voor volwassenen is het werk van Katinka heel herkenbaar.

In het museum draait tevens een documentaire over de expositie rond de kastjes, die is gemaakt door Annemarie Strijbosch. Zij weet in dertig minuten het Buddingh'gevoel door te geven door vooral het ophalen van de kastjes bij de mensen thuis vast te leggen.  Peter de Roos - die jarenlang het Buddingh' als voorzitter droeg, komt overigens op de koffie in het museum met zijn  speciaal kastje onder de arm.

Natuurlijkj spreekt Buddingh' zelf op het witte doek op een wijze, die bij velen nog in herinneringen voort leeft. Annemarie Strijbosch ontwikkelt zich via Buddingh' tot een steeds bekende Dordrecht documentaire maakster. Eerder trof zij de ziel van de stad in een documentaire en belichtte zij de stadsvernieuwing in de binnenstad.

 

De aandacht voor Kees Budidngh' zal blijven tot begin maart 2013 rond de boekenweek.  De opening was wel overwogen op 24 november. Het was de dat dat hij 27 jaar geleden overleed in het gemeente ziekenhuis aan de Bankastraat in Dordrecht.

 

Achtergrond info van biograaf Wim Huijzer:

 C. Buddingh’ manifesteerde zich begin jaren ’70 ook als beeldend kunstenaar. Geïnspireerd door een bezoek aan een tentoonstelling over Man Ray, begon hij surrealistische objecten te maken, meestal in de vorm van een kastje. Hij gebruikte daarvoor allerlei waardeloze spullen, oude sigarenkistjes, afgedankt speelgoed en reclamemateriaal. Tussen 1971 en 1974 maakte hij zo’n honderd kastjes. Zelf zag Buddingh’ ze meer als driedimensionale gedichten. Hij sprak dan ook over ‘dichten in een ander medium’. Buddingh’ had snel succes met zijn werk. Hij werd gevraagd voor exposities in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, het Dordrechts Museum, het Coopmanshûs in Franeker en diverse galeries in Amsterdam. Wim Huijser heeft in de afgelopen tien jaren zo’n vijftig kastjes weten op te sporen bij kopers en vrienden waaraan Buddingh’ zo nu en dan een kastje cadeau deed. Een tiental kastjes wordt bewaard in het Letterkundig Museum in Den Haag. Onder de titel ‘De droom van een dichter. C. Buddingh’ als beeldend kunstenaar’ schreef Wim Huijser voor De Parelduiker een essay over die kastjesperiode van Buddingh’. Dit vormt tegelijk de opmaat voor de tentoonstelling die vanaf eind 2012 in het Dordrechts Museum gehouden zal worden en waarvan ook deze kastjes deel uit zullen maken.

Gerelateerde straten:
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.