Tuesday 21 September 2021

Alles over Dordrecht

Theatergroep OMSK verlaat Dordrecht met gemengde gevoelens

10 november 2012

DORDRECHT – De stad Dordrecht en theatergroep OMSK zijn vrijdagavond uit elkaar gegaan na vier jaar. Zakelijk leider Bart Kusters sprak een slotwoord uit aan het begin van de laatste (co) produktie op Dordtse bodem: ,,As I Left My Fathers House”.

De voorstelling, die werd gemaakt door Bright O Richard, was de laatste uitvoering waarbij OMSK de coporoduktie deed. In de Remonstrantse Kerk, op de avond van de Kristallnacht, bleek het een intens gespeeld en aansprekend stuk te zijn van de verschrikkingen van oorlog. Op zondag 9 december vanaf 13 uur zal er in de kerk verder over worden doorgepraat mede in het licht van plannen om in 2013 activiteiten te ontwikkelingen rond de 75 ste herdenking van de Kristallnacht.

Kusters liet in aanwezig van artistiek leidster Lotte van den Berg horen, dat OMSK vier jaar geleden naar Dordrecht was gekomen met bepaalde dromen. Het Energiehuis aan de Noordendijk zou het onderdak zijn om in Dordrecht en daarbuiten de vleugels uit te slaan. Vooral door de zwaardere financiële tijden zag de gemeente geen behoefte meer aan verdere samenleving. Daarom viel op 9 november het doek.

Bart Kusters sprak in de geest van de verklaring, zoals de theatergroep die op de eigen website heeft gezet:

OMSK plaatst de kracht van theater direct in de samenleving en bevecht nieuwe ruimtes voor de ontmoeting tussen mensen en het verbeelden van ons bestaan. Hiertoe ontwikkelt, produceert en presenteert OMSK het grensverleggende werk van theaterregisseur Lotte van den Berg in samenwerking met lokale, nationale en internationale partners, en in interactie met een betrokken publiek.

 

‘Ik gebruik de essentie van theater als handelsmerk: theater is live, theater is hier en nu. Je kunt het niet uitzetten of achteloos wegzappen. Je zit er middenin, je bent er onderdeel van. Toeschouwers en spelers bevinden zich in de zelfde ruimte, hebben voor elkaar gekozen en zijn aan elkaar overgeleverd. Vanuit een groot geloof in het samenkomen van mensen maak ik theater. Dat we ons binnen het theater, in elkaars aanwezigheid, kwetsbaar mogen tonen ervaar ik als oneindig troostrijk.’
(Lotte van den Berg)


Doorlopend in gesprek, met een levendige wisselwerking tussen maken en tonen, verkent OMSK hoe we naar de wereld kijken, haar beleven en betekenis geven, terwijl we er tegelijkertijd middenin staan. Hoe we in de eerste plaats kijken met ons lichaam vol cultuur, gewoonte en behoefte. Hoe we alleen en samen zijn. Hoe dat wat we zien, denken te zien, vrezen te zien, hopen te zien, ruimte geeft aan de zichtbare wereld. Hoe het onzichtbare in de zichtbare wereld aanwezig is.


‘De minimalistische werken van de Nederlandse regisseur Lotte van den Berg scherpen de zintuigen en openen het hart. (….)  Je zou haar voorstellingen als een ‘scenische fata morgana’ kunnen betitelen, gevormd door sfeer en blikken, trillingen, geuren, emoties, verbazing en schrik. Dit theater morgana is anders dan alles wat er verder bestaat binnen de hedendaagse kunst tussen performance en drama. Dat wil niet zeggen: beter of slechter. Maar wel: anders. Radicaal, totaal, fenomenaal anders.’
(Renate Klett, Theater der Zeit, sept. 2011)


OMSK realiseert haar ambities met een kleine, flexibele organisatie onder leiding van Lotte van den Berg en zakelijk leider Bart Kusters, in direct verband met verwante kunstenaars, partnerinstellingen, podia en kunstvakopleidingen, en onder het oog van een nieuwsgierig publiek.

Na de voorstelling namen OMSK mensen met gemengde gevoelens afscheid.

 

Lees meer over:

omsk gemengde gevoelens
Deel dit bericht met je vrienden!