Componist uit Dordrecht Peter Jan Wagemans succesvol met opera Legende

13 februari 2011

DORDRECHT – Peter Jan Wagemans is praktisch onbekend gebleven in zijn woonplaats Dordrecht, maar toch is hij één van de grootste componisten van deze tijd in Nederland. Hij staat in de top drie van componisten, die in Dordrecht hebben gewoond.

Een kennismaking is mogelijk via internet. Wagemans komt aan het woord op de website van de Nederlandse opera (DNO.nl)  nu zijn avondvullende opera LEGENDE zichtbaar  is geworden.  Het muziektheater in Amsterdam biedt daaraan tot 27 februari de ruimte, waarmee de Nederlandse operatraditie verder vorm krijgt.

Wagemans had een grote rol gaan spelen bij het eerste Bachfestival in Dordrecht, maar zijn landelijke activiteiten vergden veel tijd.

Legende, opera
De Nederlandse Opera
Muziektheater Amsterdam
Radio philh Orch Reinbert de Leeuw
Te zien: 15-18-24-27 febr 2011.

Zijn bio van zijn eigen site:
Peter-Jan Wagemans (1952) behoort tot de belangrijkste componisten van Nederland. Hij kan beschouwd worden als de tegenhanger van de meer bekende collega Louis Andriessen. Maar waar Andriessen voor het grootste deel is gericht op Amerikaanse muziek is Wagemans een uitgesproken Europeaan, wiens streven het is zich te ontwikkelen en vernieuwen binnen de Europese muzikale traditie.

Dit brengt hem in conflict met zowel de avant-garde als de minimalistische stijlaanhangers in Nederland. Wagemans ziet zichzelf niet als een traditionalist. Zijn doel is de verdere ontwikkeling van de muzikale erfenis, maar om dat te laten lukken moeten alle structurele, emotionele en communicatieve aspecten van de muziek zich in een balans hebben gevonden.

Om zich aan de methodiek van het serialisme te onttrekken ontwikkelde Wagemans al vroeg in zijn carrière een alternatieve componeermethode. In de bovenlaag van zijn muziek concipieert hij een verhalende lijn, die vergeleken kan worden met de plot van een film: ‘Muziek vertelt een verhaal, zoals alle tijdskunst,’ zegt Wagemans. ‘ In de onderlaag bevinden zich structuur en archetype, die samen gestalte geven aan klank en expressiviteit van een compositie – vergelijkbaar met beeldtaal en vormgeving in de cinema. Die onderlaag komt al improviserend aan de piano tot stand, in een voortdurend heen-en-weer tussen ratio en intuïtie.

Deze werkwijze resulteert, bijvoorbeeld in het geval van de gigantische Zevende Symfonie uit 1999, in muziek die uitstekend te volgen is (de bovenlaag), die tegelijkertijd een spontaan, haast improvisatoir karakter heeft, en waarvan op structuurniveau de verhoudingen tot de laatste tel zijn uitgerekend. Wagemans studeerde orgel, compositie en theorie der muziek in het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, en studeerde nog enige tijd in Freiburg bij Klaus Huber. Zijn muziek is gespeeld op verschillende festivals, zoals Donaueschingen (Muziek II, gedirigeerd door Ernest Bour) Royal, Warschau en Venetië.

In de laatste tien jaar is zijn muziek uitgevoerd door bijna alle orkesten en ensembles in Nederland, zoals het Koninklijk Concertgebouworkest onder Ricardo Chailly (dit orkest gaf recent nog een opdracht voor een nieuw werk) en Mariss Jansons, het Residentie orkest ( die zijn Zevende Symfonie voor het eerst uitvoerde onder Reinbert de Leeuw), het Rotterdams Phil en de Nederlandse radio orkesten.

Hij componeerde ook werk voor het Schönber ensemble, de Volharding en een grote cyclus pianostukken voor de beroemde pianiste Tomoko Muaijama (Het Landschap) In februari 2011 zal zijn avondvullende opera Legende in Amsterdam in premère gaan. De concertante première van dit werk werd in 2006 door Jaap van Zweden gebracht. Omdat Wagemans zich alleen wilde richten op de ontwikkeling van zijn muziek, heeft hij zich nooit erg druk gemaakt om de verspreiding van zijn muziek in het buitenland. Daardoor werd hij een van de meest gespeelde en gewaardeerde componisten binnen Nederland, maar is hij praktisch onbekend buiten zijn eigen land.

Wagemans onderricht compositie aan het Rotterdams Conservatorium en werkte van 2000-2006 als programmeur van Holland Symfonia en zijn voorloper, het Noord-Hollands Phil Orkest. Vanaf 1990 is hij de artistiek leider van het Rotterdamse Doelen ensemble voor nieuwe muziek.
 

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.