Zestig jaar geleden eerste expositie Rein Dool uit Dordrecht

02 januari 2011

RDRECHT – In 2011 is het zestig jaar geleden dat de Dordtse beeldend kunstenaar en graficus Rein Dool zijn eerste expositie had. Zijn laatste opvallende werk was een muurschildering boven de bar van Centre Ville, nabij de Visbrug.  Het voelt ook een beetje aan als een eerbetoon aan Dordtse illustrator Otto Dicke, die al 26 jaar geleden overleed. 

Rein Dool is ook met de Dordtse geschiedenis verbonden.

Pakweg 32 jaar geleden maakte Rein Dool zijn meest besproken werk: Hij schilderde het Dordtse college van burgemeester en wethouders. Dat werd politiek breed besproken.  Het was eerst in beheer van het centrum Beeldende Kunstenaar (CBK), maar door omstandigheden is het geen openbaar kunstbezit meer. de schilder vindt  dat jammer,

Dool, die in de binnenstad van Dordrecht woont, hoopt dat in de stad waarmee hij zich nu zo verbonden voelt nog een jubilemexpositie komt.



Hij werd in 1933 te Leiden geboren. Na de lagere school volgde hij een opleiding aan de Amsterdamse Grafische School en is hij lid van het Leidse schildersgenootschap Ars Aemula Naturae, waar hij modeltekenen leert.

Begin jaren zestig besluit hij vrij kunstenaar te worden. In 1979 wordt hij benoemd tot docent tekenen en lithografie (later ook schilderen) aan de Kunstacademie in Den Bosch.


Rein Dool beschouwt de ervaringen uit zijn jeugd als een belangrijk onderdeel voor zijn ontwikkeling als kunstenaar. Al op de lagere school blijkt zijn grote liefde voor de tekenkunst en probeert hij datgene wat hij ziet na te tekenen. Voor zijn onderwerpen put Rein Dool uit zijn herinneringen, waarin kwetsbaarheid, vereenzaming en onvermogen tot contact als motief centraal staan. Zijn stijl verandert rond de jaren tachtig ingrijpend. Door de techniek van gouache en aquarel ontdekt hij de vereenvoudigde, directe stijl en ervaart dit als een bevrijding. Vrije omgang met kleur en vorm en vereenvoudiging van compositie kenmerken zijn werk. De stilering wordt soms zover doorgevoerd dat de mens een decoratief onderdeel vormt van de omgeving. Hoofden worden weergegeven door middel van een simpele lijn met een stip als oog. De mens verschijnt niet langer en face maar en profil, waardoor de beschouwer niet langer direct contact heeft met de afgebeelde personen. De herkenbaarheid van het beeld is voor hem van ondergeschikt belang, het gaat om de overtuigingskracht van het afgebeelde. Rein Dool schept een eigen wereld van menselijke profielen die elkaar zoeken, ontmoeten, bedreigen, spiegelen of worden afgeleid door de omgeving waarin ze zijn geplaatst.
De kunstenaar is onder meer bekend door de portretten die hij van bevriende schrijvers maakte, zoals Maarten 't Hart, Maarten Biesheuvel en Ed Leeflang, waarvan een deel is opgekocht door het Letterkundig Museum te Den Haag.

Biografie
1933 Geboren te Leiden
Opleiding
Amsterdamse Grafische School
 

Gerelateerde wijken:
Gerelateerde straten:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.