Icoon van Dordrechts Museum weer thuis

04 november 2010
Icoon van Dordrechts Museum weer thuis

DORDRECHT - Het gigantische schilderij ‘Gezicht op Dordrecht’ van Adam Willaerts uit 1629 is na jaren afwezigheid teruggekeerd naar zijn vertrouwde plek in het Dordrechts Museum. Met behulp van tientallen medewerkers van het museum en een gespecialiseerd verhuisbedrijf is het schilderij van bijna zeven bij twee meter teruggehangen boven de centrale trap.

Met de terugkeer van het schilderij nadert de inrichting van het vernieuwde Dordrechts Museum zijn voltooiing. Na de officiële opening op 27 november toont het museum zijn collectie van ruim 600 schilderijen, tekeningen, beelden, meubels en andere kunstwerken zoals nooit tevoren. De museumzalen in het monumentale gebouw zijn gerestaureerd en heringericht. Daar wordt de eigen collectie permanent getoond in zalen over meesters als Aelbert Cuyp en Ary Scheffer, de 19de eeuw, de leerlingen van Rembrandt, de gebroeders Van Strij en kunst van en over de stad Dordrecht. In de nieuwe moderne vleugel is ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen.

Adam Willaerts (1577-1664) schilderde het portret van het 17de-eeuwse Dordrecht in opdracht van het stadsbestuur. Het schilderij meet 1.81 bij 6.70 meter, is het grootste panorama dat ooit van de stad is gemaakt en een van de grootste stadsgezichten uit de Hollandse schilderkunst.
Het schilderij hing ruim honderd jaar in het Dordrechts Museum, totdat het begin 2007 vanwege de uitbreiding en verbouwing van het museum naar het stadsdepot verhuisde.
Nu het aftellen voor de opening is begonnen, keerde het schilderij donderdag 4 november terug. Het museum hield zijn adem in tijdens het transport en de bevestiging. Lijst en schilderij werden apart naar binnen gedragen door een tiental sterke mannen, nog eens begeleid door evenzoveel krachten die meteen in konden grijpen. Een van de meest beangstigende momenten was toen het schilderij de trap op gedragen moest worden.
Nadat het was uitgepakt, bevestigd aan de lijst en in de takels hing, kon het schilderij worden opgehesen en op zijn plaats worden gehangen.

Conservator Sander Paarlberg en directeur Peter Schoon hielden de hele operatie nauwgezet in de gaten. Tegen de nieuw beschilderde achterwand komt het stadsgezicht beter uit dan ooit, concludeerden beiden. De vernieuwde trap is het eerste wat bezoekers van het museum te zien krijgen als ze door de nieuwe ingang in de museumtuin binnenkomen. ,,Dit museum is van de stad. Dan is het geweldig dat je het gezicht van die stad weer zo’n prominente plek kunt geven,” stelt directeur Schoon.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.