Het grote kanaal van Dordrecht hangt in Laren

28 september 2010

DORDRECHT – Een andere blik op Dordrecht is te zien op de eerste grote expositie van schilders uit Amerika in Nederland. In het Singer-museum in Laren hangt het Dordrecht van Charles Yardley Turner (1850-1919) . Hij gaf het als titel mee: The Grand Canal at Dordrecht" (Het grote kanaal van Dordrecht).

De schilder volgde daarmee niet realistisch het beeld zoals hij Dordrecht in de negentiende eeuw zag, maar hij vond het wel prachtig om zo Dordrecht vast te leggen.

In Laren wordt duidelijk gemaakt dat honderden Amerikanen kwamen schilderen in het Nederland van de negentiende eeuw. Die beweging werd in 1817 op gang gebracht door de Engelse professor Turner - na de Franse tijd.

Hij was ook zeer onder de indruk was van Dordrecht, waar de tijd leek te hebben stilgestaan en nog de sfeer van schilder Albert Cuyp uit de zeventiende eeuw was te ervaren.  Over zeven jaar is het tweehonderd jaar geleden dat die ontdekking van Turner in Holland en door Dordrecht begon.

(zie bij september 2017: www.dordtsehistorischekalender.nl)

Dromen van Holland (in Den Haag) en Dromen van Dordrecht (in Dordrecht) waren grote exposities die duidelijk maakten dat mensen vanuit alle windstreken van Europa Holland en Dordrecht vastlegden. Laren heeft nu een vervolg in huis.

In Laren wordt nu ook Dordrecht van over de ocean in beeld gebracht tot 17 januari 2011.

Charles Yardley Turner
TURNER, Charles Yardley, artist, born in Baltimore, Maryland, 25 November, 1850. He came to New York in 1872 and studied at the Academy of design for three years. He was one of the founders of the Art students' league, and remained there until 1878, in which year he went abroad. In Paris he studied under Jean Paul Laurens, Michael Munkacsy (forming, with some other students, the "Munkacsy school "), and Leon Bonngt. In 1881 he returned to New York and first exhibited at the National academy the following year. He gained the Hallgarten prize by the "Courtship of Miles Standish" in 1883, was also elected an associate of the academy, and in 1886 was made an academician. His works in oil include "The Grand Canal at Dordrecht," "The Days that are No More," and "Afternoon Tea" (1882) ; " Dorothy Fox" and "Preparing for Yearly Meeting" (1883) ; and "The Last of the Montauks," "Hartnah Thurston," and "The Bridal Procession," from "Miles Standish" (1886). Of his water-colors the principal are " Dordrecht Milkmaid" (1882) ; "Engaged" (1885) : "Martha Hilton" (1886); and "At the Ferry" (1887). Mr. Turner has of late given much attention to etching.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.