Merwe's Oratorium in Augustijnenkerk met Requiem en Misa Tango

06 oktober 2024 • 10:56 door Jacques Malschaert
Merwe's Oratorium in Augustijnenkerk met Requiem en Misa Tango

DORDRECHT - Vrijdagavond in een bomvol Augustijnenkerk mochten we kennismaken met een bijzondere combinatie van koorwerken, uitgevoerd door het  Merwe’s Oratorium Vereniging: het relatief onbekende levendige en gepassioneerde Misa Tango van de Argentijnse componist Martin Palmeri (1965) en het overbekende, plechtige en imposante Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart.

De tango ontstond aan het eind van de 19eeeuw aan de oevers van de Rio de Plata, het grensgebied tussen Argentinië en Uruguay. Het nam een enorme vlucht en zoals bij veel muziek- en dansgenres kent het zijn oorsprong vanuit een mengeling van culturen, in dit geval van zwarte slaven en seizoenarbeiders uit Europa (vooral Italianen en Spanjaarden). In de klassieke muziek introduceerde De Argentijnse componist Astor Piazolla de tango nuevo tegelijk met het bijzondere instrument de bandoneon in de klassieke muziek.

Nog tijdens het luisteren naar de tango-mis ging de verbeelding met me aan de haal. Mozart leefde enkele eeuwen voor het ontstaan van de tango. Wat zou Mozart gedaan hebben met de tango als hij een paar eeuwen later had geleefd?

Misa Tango
Met de Misa a Buenes Aires (ofwel de Misa Tango) combineerde Martin Palmeri de Rooms Katholieke mis met de muziek van de tango, om preciezer te zijn, de tango nueva. De wereldpremière vond plaats in 1996 in Buenos Aires. De bezetting van toen week nauwelijks af van de bezetting van afgelopen vrijdagavond in de Augustijnenkerk: gemengd koor, Bandoneon, Piano, strijkers en mezzosopraan. Vrijdag nam alt Esther Kuiper de solopartij voor haar rekening. Onder leiding van dirigent Gilles Michels en begeleid door strijkers van RBO Sinfonia, onze eigen Dordtse Caecilia Boschman en bandoneonist Martin de Ruiter steeg het Merwe’s Oratorium naar grote hoogtes. Palmeri gebruikt de melodieuze stijl, ritmes en instrumentatie van de tango nuevo en combineert dit alles met elementen van de klassieke kerkmuziek, zoals fuga’s. Heerlijke spannende en tegelijk diepreligieuze muziek.



Requiem van Mozart
Mozart stond bekend als vrijmetselaar en afvallige. En toch kreeg hij in 1791, enkele maanden voor zijn dood, een anonieme opdracht voor het componeren van een Requiem. Uiteindelijk bleek dat een graaf achter de opdracht zat en het onder zijn eigen naam had willen uitgeven. Mozart heeft zijn Requiem niet zelf kunnen voltooien, hij stierf op 5 december 1791. Enkele maanden eerder schreef hij nog: “Voor mij ligt mijn zwanenzang; die moet ik niet onvoltooid achterlaten”. Een dag voor zijn overlijden pakte hij nog de partituur van het Requiem op en gaf hij zijn leerling Süssmayr instructies over het voltooien ervan. Kenners zijn het wel met elkaar eens dat het Requiem een echt Mozart stuk is en dat zijn leerling de puntjes op de i zette op een grotendeels al afgeronde compositie. Het verhaal gaat dat Mozart op zijn sterfbed nog het geluid van de pauken probeerde na te bootsen die klonken in wat zijn eigen dodenmis werd. Uiteindelijk beschouwen we het nu als één van de grootste muziekstukken ooit geschreven. En bijzonder is het: een vrijmetselaar die een zo diep religieus gevoel kan uitdrukken.
Gehoord op vrijdag 4 oktober in de Augustijnenkerk:

‘Misa Tango’ van Martin Palmeri en ‘Het Requiem’ van Wolfgang Amadeus Mozart,
uitgevoerd door Merwe’s Oratorium Vereniging, onder leiding van Gilles Michels,
begeleid door Orkest RBO Sinfonia, Bandoneon: Martin de Ruiter, Piano: Caecilia Boschman,

Solisten: Nanette Mans, Esther Kuiper, Jasper Dijkstra, Jitze van der Land

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.