De Dordtse agenda van Jan Janssen van 15 november

15 november 2014

DORDRECHT - Jan Janssen zet het wederom op een rij, maar Dordrecht biedt meer. De elektronische agenda van een betrokken Dordtenaar, die Dordrecht.net (soms) doorgeeft:

 

Dordtse agenda, er is natuurlijk veel meer, zie ook www.centrumdordrecht.nlwww.dordrecht.net en www.facebook.com/Doindordt (even doorklikken!):

- Vandaag, 15-11, 16.00, Opening tentoonstelling met werk van oa Dordtenaar Ton Kraayeveld, Nouvelles Images, Den Haag, http://nouvellesimages.nl/exhibitions/archive/upcoming;

- Ook vandaag, om 20.30, Inter Amicos, Drie Hoge Hoeden, ook nog morgenmiddag en 28 en 29 november, 20.30;

- 17-11, 20.00, Dante Dordrecht bij Galerie van Veen, film, Le Mine Vaganti, Nederlandse ondertiteling;

- 19-11, 21.00, Movies, Cinefiliaal;

- 20-11, 19.00, Energiehuis, Wij200, Alumni van Nederlandse kunstacademies vertalen hun visie op geschiedenis/cultuur van 200 jaar koninkrijk in mode. Vanaf 17.00 Walking-diner;

- 23-11, 15.00, Galerie de Compagnie opent de expositie Ad Arma, met biologische topwijnen;

- Ook de 23ste om 15.00, het Dordtse Kindertheater Marjolijn in het theater van Inter Amicos, 'In de Verte' (2-6 jr);

- Ook 23-11, Theater 450, Frederic&de katoenvelden met Daan Hofland, 15.00 is uitverkocht!, Marieke en Joop bieden ook 20.00 aan;

- 25-11, 19.30, Energiehuis, 3de avond in serie van 4, Tobe, Renaissance in Italië en de Nederlanden, 4de en laatste avond is 9-12;

- 26-11, 20.00, Stichting De Stad in de Compagnie, Kees Rouw over Sybold van Ravesteyn, architect van oa 'De Holland' (waar Nationaal Onderwijs Museum in komt) en 'Kunstmin'. Van Ravesteyn is ook van diergaarde Blijdorp;

- 28-11, 20.00, MOV in Antoniuskerk, Vespers van Rachmaninov en Mis in D van Dvorak;

- 29-11, vanaf 16.00 tot na middernacht, Kunstmin, Nederland Leest Slotfeest, primeur van De Bibliotheek AanZet, weergaloos programma, http://nederlandleestslotfeest.nl/#.

 

Hendrik Groeneweg is al jaren voorzitter van Stichting De Stad, www.stichtingdestad.com.

26 november as organiseert Stichting De Stad een lezing. Kees Rouw refereert over Sybold van Ravesteyn.

NRC boeken selecteerde op 5 september 16 boeken voor de herfst www.nrc.nl/boeken/2014/09/05/najaarsboeken-nrc-boeken-selecteert-16-boeken-voor-de-herfst/

Het boek van Kees Rouw 'Sybold van Ravesteyn. Architect'. NAi 010 staat op de lijst. Geweldig.

 

Ook op deze lijst staat 'Het einde van de Rode mens, leven op de puinhopen van de Sovjet Unie', van de Wit-Russin Svetlana Alexijevitsj, De Bezige Bij, Antwerpen. Het lag al op mijn stapel! Gekocht bij, uiteraard, Gert Jan Kruidenier van 'De Bengel'.

In de inleiding haalt de schrijfster 'De Grootinquisiteur' uit de 'Gebroeders Karamazov' van Dostojevski aan. Christus komt terug op aarde in de tijd van de inquisitie, rond 1500. Hij vraagt mensen wat ze met zijn gedachtengoed van tolerantie, naastenliefde en vrijheid gedaan hebben. De grootinquisiteur laat Christus in de kerker opsluiten. Al vele eeuwen is de kerk en de wereldlijke macht hard aan het werk om de last van de eigen verantwoordelijkheid van de schouders van mensen af te halen. Mensen willen dat en dwarsliggers zijn niet welkom.

'Waarom kwam Gij ons storen? Want Gij kwam ons storen en dat weet Gij zelf. Door hem (=de mens) zo hoog aan te slaan, handelde Gij zonder erbarmen.Gij eiste te veel van hem. Als Gij hem lager aansloeg, zoudt Gij minder van hem eisen en meer liefde tonen, dat zou zijn last verlichten. Hij is zwak en minderwaardig. Wat kan een zwakke ziel eraan doen als hij niets kan beginnen met zulke schrikwekkende gaven?'

'De vrije mens heeft maar een constant en kwellend streven: zo snel mogelijk iemand vinden voor wie hij kan buigen en aan wie hij zijn, bij geboorte verkregen, vrijheid weer kan inleveren.'

Zwartgallig?, ja, zeker. Snap je na het boek meer van Rusland, Poetin etc?, ook, ja, zeker.

Zie ook: http://sargasso.nl/poetin-democraat/. In het NRC van vrijdag 7-11 jl stond een lovende recensie. De schrijfster staat als een toekomstige Nobelprijs-laureaat aangekondigd.

 

Jolanda Brandenhorst is drijvende kracht achter Wereldwijven/Intermezzo. Wij200 is een fashion-ontwerpwedstrijd in het kader van 200 jaar koninkrijk-Dordrecht. De catwalk en presentatie van de ontwerpen is donderdag 20 november as, vanaf 19.00 in het Machine 3 van het Energiehuis Dordrecht. Vanaf 17.00 kun je, voorafgaand aan de modeshow, genieten van een walking-diner bij Khotinski, ook in het Energiehuis. Nieuwsgierig? Ga en kijk even op www.stichtingintermezzo.nl. De prijs voor de beste jonge modeontwerper is 5000,-.

 

Ankie Kesseler en Jasper Damsteegt zijn directeur van De Bibliotheek AanZet en Kunstmin. Zij vonden elkaar voor een primeur in Kunstmin in Dordrecht: het Nederland Leest Slotfeest, zaterdag 29 november, vanaf 16.00 tot na middernacht, Op de site http://nederlandleestslotfeest.nl/# zie je zo wat je mist als je niet gaat. Voor mij is Maarten 't Hart, Stine Jensen, Kees Moeiliker (de eendenman!) genoeg om direct een passe partout te kopen, 17,50. Voor zoveel boeiends een spot-prijs. Mijn ticket is binnen. Ik zie jullie er graag. Tickets zijn er ook apart voor de middag (6,25) en avond (11,25)!

 

Ineke Horst runt al jaren 'Sjors', DE stripwinkel van Dordrecht (www.stripwinkel-sjors.nl). Zij krijgt gezelschap van een heus STRIPMUSEUM, in de Berckenpoort, ook hartje centrum. Het is allemaal te volgen op Facebook: www.facebook.com/stichtingstrips?fref=ts. Opening is in 2016 voorzien. Weer 'levendigheid' aan de Binnenstad toegevoegd!

 

HJA Hofland was hoofdredacteur van het Handelsdagblad (een van de twee voorlopers van het NRC). Zijn scherpe waarnemingen legde hij ook in talloze boeken vast. Hij schreef in 2009 het nawoord bij 'Techniek van een Staatsgreep' van Curzio Malaparte, begin 30-ger jaren geschreven. In zijn analyse van de oktober revolutie die de bolsjewieken in Rusland aan de macht bracht, 1917, is Troski en niet Lenin of Stalin het genie die begreep hoe de strijd gevoerd moest worden en dat ook voor elkaar kreeg. Niet de opstand van de massa was doorslaggevend maar de verovering van de technische, logistieke knooppunten van de samenleving. Mao had het zijn nachtkastje liggen, op 'De Heerser' van Machiavelli. Dit laatste boek behandelt hoe je aan de macht moet blijven, niet hoe je het moet veroveren. Winnen tegen de verdrukking in, hier zou 'De Kunst van het Oorlogvoeren' van Sun Tzu wel weer beter passen.

Hofland haalt 'The End of Ideology' (1960, Daniel Bell) aan en maakt gewag van nog wel kleinschalige ideologische oprispingen zoal de RAF, Brigado Rosso, de studentenrevolte in Parijs 1968 maar constateert dat de TV zijn werk doet en heeft gedaan. De maatschappij is een menselijke eenheidsworst geworden van consumentisme (massamedia, massaproductie en -consumptie, massacultuur, massatoerisme, massadenken etc) die van de ene hype naar de andere leeft. Volgens Hofland zorgt het vervolg, de onbelemmerde digitale communicatie met de stortvloed van reclame/spam voor een nieuw, intellectueel, lompenproletariaat. Deze massa denkt overal verstand van te hebben en kan elk moment laten weten wat ze ergens van vindt. 'Wisdom of the Crowd' zou James Surowiecki dat in 2004, noemen. Ook wel smalend 'Wickipedia-kennis' genoemd. Ergens echt verstand van hebben doet niet meer ter zake. 

Zolang het goed gaat en we vrolijk kunnen doorconsumeren, denk ik dan. Volgens Hofland heeft deze ontwikkeling het voordeel dat de kans dat er een Trotski uit voortkomt klein is. Of daarmee ook 'verelendung' (zoals in de huidige, niet alleen financiële crisis, van onze maatschappij) voorkomen kan worden, betwijfel ik. Ik ken mijn klassieken, in dit het geval 'Das Kapital' van Marx. Niet 'Het Kapitaal' van Piketty, die is van nu, en ook interessant!

Het bovenstaande, ik geef het toe, is 'oud' denken. Volgens de goeroes van het nieuwe paradigma van de 21ste eeuw gaan we van massa/systeem naar divers/community. De ogen sluiten voor nieuwe ontwikkelingen is het domste van alle keuzen. Wordt Dordt ook nog een smart city? Ik ga binnenkort naar 'De Robots nemen het over'. En dan op zoek naar de nieuwe mens!?

 

Dansen met Bach, de passacaglia

De passacaglia is Spaans van oorsprong, een dans met het karakter van een wandeling (passa=stappen/lopen en calle=straat/weg). Bach componeerde Passacaglia in c moll met een aansluitende fuga. Buxtehude was met die in d moll zijn inspiratie. In oktober 1705 kreeg Bach 4 weken verlof van de Arnstadter kerkenraad om Buxtehude in Lubeck te bezoeken. Ruim 300 kilometer, enkele reis, te voet. De 4 weken werden 4 maanden. De eis van Buxtehude hem op te volgen was een huwelijk met zijn dochter. Die was niet alleen 10 jaar ouder dan Bach maar ook foei-lelijk. Haendel was al eerder om dezelfde reden afgehaakt.

In de suites en partita's van Bach zijn geen passacaglia's te vinden. DE passacaglia van Bach: www.youtube.com/watch?v=7rhk8CbzyAI.

 

Gerelateerde wijken:
Gerelateerde straten:
Hof
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.