Bachfestival staat als een huis

29 september 2014 door Hennie van der Zouw
Bachfestival staat als een huis

DRECHTSTEDEN -  Met een stralend en goeddeels uitverkocht concert van het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Reinbert de Leeuw sloot gisteravond het Bachfestival Dordrecht 2014 af met een prachtige uitvoering van motet 'Singet dem Herrn'. Het publiek in de Grote Kerk nam met een staande ovatie afscheid van het ensemble én van het derde festival.

Het Bachfestival, dat de afgelopen 10 dagen de muziek van Johann Sebastian Bach en muzikale voorlopers en navolgers in meer dan 50 concerten en meerdere educatieprojecten presenteerde in Dordrecht en de Drechtsteden, trok meer dan 13.000 bezoekers. Vooral de grote concerten, de vrij toegankelijke lunchconcerten en de Cantatekaravaan trokken veel bezoekers.
 
Onder het Thema “Grote Vaders grote Zonen” werd een zeer gevarieerd programma geboden dat naast de ‘authentieke Bach’ uitgevoerd door o.a. De Nederlandse Bachvereniging, Wim Diepenhorst, Vox Luminis en Il Gardellino, ook interpretaties omvatte waarin jazz door het Clazz Ensemble met Dick de Graaf en Arno Bornkamp, de Goldbergvariaties bewerkt voor StrijkTrio, Japans theater met Masato Matsuura, en onder andere Collectief Buitengewoon met “Expeditie Bach” en een disco avond “Bach Beats - I’ll be Bach” de grenzen verkenden.

Foto rechtsboven: Holland Baroque Society, Augustijnenkerk Dordrecht

Foto hierboven: Vox Luminis, Grote kerk Dordrecht

Verpleeghuizen en scholen genoten massaal van de community-concerten zoals de Bachmiddag bij Zorgorganisatie De Blije Borgh in HI Ambacht en bijna 2000 kinderen die een uitgebreid educatief programma kregen met o.a. Bach Puur concerten voor primair onderwijs.
 
Nieuw was dit jaar de Cantatekaravaan: Collegium Musicum en het Drechtsteden Bachkoor trokken op de eerste festivalzaterdag door de Drechtsteden en konden rekenen op volle kerken. Nieuw waren ook de Marktconcerten op de weekmarkten in alle Drechtsteden en “Bach To Go” in de vroege ochtend op het Centraal station van Dordrecht waar per dag zo’n 600 forensen konden genieten van Bach.

Foto links: Holland Baroque Society, Augustijnenkerk Dordrecht.
Foto rechts: Huib Ramaer, Orlanda Velez Isidro, Lucia Swarts, Sibe Henstra, DordtYart in Dordrecht

De veel grotere aanwezigheid van het Bachfestival Dordrecht in de overige Drechtsteden Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Siedrecht en Zwijndrecht is naar de indruk van de festivalorganisatie met instemming en blijdschap begroet door de inwoners van de betreffende gemeentes.

Het Bachfestival is een biënnale. Het volgende festival staat gepland voor de 2e helft september 2016. Dan zal het Bachfestival Dordrecht zijn aandacht richten op o.a. Bach en het water.

Het festival is een initiatief van de gemeente Dordrecht die het ook financieel ondersteunt, met een extra financiële inbreng vanuit het Samenwerkingsverband Drechtsteden.

Foto hierboven: Ensemble La Corella met o.a. Femke Huizinga en Liga Vilmane, Ketel 1 Energiehuis Dordrecht

Hoofdsponsors van de editie 2014 waren Vitrumnet BV en Ames Autobedrijf. Daarnaast maakten vele andere begunstigers en sponsoren deze derde editie mogelijk.

Foto's hierboven: Huib Kooyker

Overtuigend pleidooi voor "moderne" Bach.

Afgelopen week vond dus alweer de derde editie van het Bachfestival plaats. Het Dordtse festival waarop de muziek van Bach centraal staat en als inspiratiebron dient.

Martine Mussies liet horen wat de verschillen tussen een historische en niet-historische benadering zijn.

Een belangrijke ontwikkeling in het spelen van de muziek van Bach is de zogenaamde "historische uitvoeringspraktijk".

Afgelopen zaterdag speelde Mussies in het Energiehuis een kort recital, waarop zij twee klavierwerken van Bach ten gehore bracht.

Eerst speelde ze in de traditie van de historische uitvoeringspraktijk, "mijn Leonhardt-frasering", op het klavecimbel.

Vervolgens speelde ze op de moderne vleugel nogmaals exact dezelfde stukken, "op de conservatorium-piano-manier".

Verrassend genoeg nam ze geen stelling in het debat. Haar Bach op Steinway was zeker niet minder overtuigend. De toon en articulatie waren heel verschillend van hoe ze het even tevoren speelde.

Daarnaast nam ze een risico op sentiment door scheutig met het rechterpedaal om te gaan, maar haar interpretaties waren allen mooi in balans.

Jammer dat op beide instrumenten soms een toets bleef haperen, het festival had dit originele idee best wat beter kunnen faciliteren.

Het uitvoeren van twee dezelfde stukken in totaal verschillende interpretaties op verschillende instrumenten binnen een kort recital is met recht een tour de force te noemen.

Mussies kwam op het idee doordat ze na haar studie klassiek piano begon met klavecimbelles. "Mijn leraar Clemens Romijn liet me kennismaken met een heel nieuwe wereld en een heel nieuwe Bach".



Onderste twee foto's: Martine Mussies op het Bachfestival Dordrecht, foto's door Peter Wisselman.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.