De verloochening van Petrus komende zondag voor het laatst te zien

18 januari 2013
De verloochening van Petrus komende zondag voor het laatst te zien

DORDRECHT - Komende zondag voor het laatst te zien in het Dordrechts Museum:

Een bijzondere bruikleen van het Rijksmuseum, Rembrandt van Rijn ‘De Verloochening van Petrus’
 
Het is een goede gewoonte van musea om kunstwerken uit de collectie regelmatig in bruikleen te geven aan elkaar. Zo kan een kunstwerk vaker getoond worden, en steeds weer in een andere context. 
Het Rijksmuseum was een aantal jaren dicht in verband met de verbouwing waardoor het Dordrechts Museum een mooie Rembrandt kon lenen. Nu het Rijksmuseum klaar is, gaat het schilderij weer terug. Op zondag 20 januari is dit werk voor het laatst in Dordrecht te zien.
 
Nieuw in het Dordrechts Museum: 
Arent de Gelder, ‘Esther, Ahasveros en Haman’
 
Voor het Dordrechts Museum is de teruggave van de Rembrandt een uitgelezen kans om een ander werk onder de aandacht te brengen van het Dordtse Publiek. 
Er is gekozen voor een groot schilderij van de Dordtse kunstenaar Arent de Gelder. De Gelder was Rembrandts laatste leerling en de invloed van de meester is duidelijk zichtbaar. 
 
Arent de Gelder
Arent de Gelder start zijn loopbaan als kunstenaar bij schilder Samuel van Hoogstraten. Daarna vertrekt hij naar Amsterdam voor zijn opleiding in het atelier van Rembrandt. De Gelder was een van de laatste Rembrandtleerlingen. Na zijn leertijd keert de kunstenaar terug naar Dordrecht. Hij had een expressieve stijl, die hij consequent bleef toepassen - ook toen die manier van werken uit de mode raakte. 
 
Esther, Ahasveros en Haman
Van alle bijbelse figuren was koningin Esther de schilder het liefst. Zeker zeventien schilderijen wijdt De Gelder aan deze Joodse heldin, die door haar dapper optreden aan het hof van de Perzische koning Ahasveros haar volk wist te redden. Samen met haar oom Mordechai verijdelt ze de plannen van Haman, die alle Joden in het Perzische rijk wil uitroeien. Welk moment uit het verhaal op het schilderij is afgebeeld, is onduidelijk. In navolging van Rembrandt zal het De Gelder vooral te doen zijn geweest om de oosterse vorsten zo exotisch en kleurrijk mogelijk uit te beelden. Ook de geraffineerde belichting en de manier van schilderen - met kwast, paletmes en hout van het penseel - zijn in Rembrandts geest.
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.