ANP brengt bericht over weigering stadsorganist Dordrecht Cor Ardesch om te spelen

08 december 2010

DORDRECHT – Het ANP heeft ook een bericht aan alle media aangeboden dat de Dordtse stadsorganist Cor Ardesch niet wil spelen in zijn eigen kerk.

Het is landelijk in het nieuws, dat stadsorganist Cor Ardesch niet speelt in de Grote Kerk van Dordrecht tijdens de nationale synode van 10 en 11 december. Op zijn eigen website is een korte verklaring te vinden:

,,Waarom zo'n ophef over het feit dat ik alleen maar opkom voor goede kerkmuziek? Absoluut niet bedoeld om richtingen binnen de kerk tegen elkaar uit te spelen!” Aldus Cor Ardesch.

De aandacht voor Cor Ardesch valt bijna samen met zijn CD presentatie die morgenavond in de Grote kerk is. Een bericht van de site van deze kerk:

Concertagenda : CD Presentatie

Datum: 08-12-2010
Tijd: 20:00 - 21:00
Plaats: Grote Kerk Dordrecht
 

Feestelijke presentatie van de eerste CD, die verschijnt na de restauratie van het Kam-orgel

Toegang gratis.

Van harte uitgenodigd!

Voor deze eerste CD die verschijnt na het ‘conserverend herstel' van het Kam-orgel, is een keuze gemaakt uit werken die enerzijds voortreffelijk tot hun recht komen en anderzijds de veelkleurigheid van het instrument etaleren. Ook heeft het programma een dusdanige opzet, dat gesproken kan worden van een recital.

De uitbundige plenumklank wordt afgewisseld met karakteristieke zachte registers.
Dit horen we meteen al in de Suite Gothique. Na de uitbundigheid van de eerste twee delen volgt het lyrische Prière à Notre-Dame. De bekende Toccata eindigt weer in het feestelijke plenum.

De twee koraalbewerkingen van Richter ademen rust. Muziek uit de vroege romantiek. Het Carillon van het Bovenwerk vervult een belangrijke solistische rol in het eerste koraal. In het tweede koraal horen we de Vox Humana van het Bovenwerk in de begeleidende stemmen, terwijl de Dulciaan van het Positief de koraalmelodie laat horen.

Uit de ‘klassieke' periode klinkt het Praeludium van Kittel. Hierin horen we duidelijk invloeden van de barok, maar dan toch al ‘overgoten' met elementen uit de galante periode.

De muziek van Mendelssohn-Bartholdy is het orgel werkelijk ‘op het lijf' geschreven. De (thans weer) klassieke aanleg van de mechaniek en de klassiek-romantische intonatie van het pijpwerk laten de muziek optimaal tot hun recht komen. De 6e Sonate, het ‘Gebed des Heren', is misschien wel de bekendste van de sonates. Na een eenvoudige harmonisatie volgt een fraai andante, uitmondend in een variatie waarbij een glansrol voor het pedaal is weggelegd. In de daarop volgende variatie horen we de melodie in de tenor. Deze variatie gaat over in een allegro molto, waarbij de melodie in de bas ligt.
De fuga is gebaseerd op de eerste regel van het laatste couplet ‘Amen! das ist: es werde wahr! Aan de finale ligt de melodie van de Engelse hymne ‘When I survey the wondrous cross' ten grondslag.

Een totaal ander klankbeeld horen we in het Magnificat van Bert Matter. Dit werk werd begin 2010 geschreven. Op zeer karakteristieke wijze wordt de melodie van gezang 66, de Lofzang van Maria, behandeld. Ook in dit werk horen we een scala aan kleuren, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor de zachte karakterstemmen van het instrument.

Met Reger keren we terug naar de romantiek. Een virtuoze Toccata, waarin het plenum van het orgel prachtig tot z'n recht komt, wordt gevolgd door de Fuga. Deze begint zeer zacht, bijna mystiek. Het tempo neemt stapje voor stapje toe. Samen met een zich eveneens langzaam voltrekkend crescendo wordt de spanning tot het uiterste opgevoerd. Het werk eindigt in een stralend tutti.

Programma CD-opname:

'Recital at Grote Kerk Dordrecht'

Suite Gotique - L. Boellmann (1862-1897)
  - Introductie-Choral
  - Menuet
  - Prière à Notre Dame
  - Toccata

twee koraalbewerkingen - A.F. Richter (1808-1879)
  - O Gott, du frommer Gott
  - Straf mich nicht in deinem Zorn

Praeludium a-moll J.C. Kittel (1732-1809)

Sonate VI F. Mendelssohn-Bartholdy  (1809-1847)
  - Choral- Andante sostenuto
  - Allegro molto
  - Fuga
  - Finale

Magnificat Bert Matter (1937)
  - Fantasie
  - Zetting
  - Canon a 4
  - Canon a 8
  - Altzetting
  - Canon a 4+
  - Tenorzetting
  - Andante
  - Canon a 5
  - Tenorzetting
  - Minimal
  - Koraal

Toccata en fuga d-D op.59 M. Reger (1873-1916)

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.