2015 Het jaar van de banaan

02 januari 2015 door Bert den Boer

Graag stel ik me alert, integer, aandachtig, bewust, vol empathie en medeleven op tegenover anderen. Ik schud mensen begin dit jaar welgemeend de hand om zodoende uit de vanzelfsprekendheden en algemeenheden te blijven. Ooit heb ik het belang van aandachtig in het hier-en-nu zijn geleerd en toch… betrap ik me er soms op gedachteloos iemand iets te wensen. Als ik niet uitkijk, ben ik vooral vol aandacht als ik iemand iets toewens. De automobilist die plassenrijdend mij al fietsend in de regen een natte broek bezorgt, een op de automatische piloot functionerende callcentermedewerker.


Een onlangs opgedane ervaring maakt echter alles anders. Wat is het geval. In het weekend loop ik met een goede vriend zo’n anderhalf uur hard. Voordat ik dat doe, eet ik een banaan. Een ideale snack, want in bananen zit veel suiker en zetmeel. Bovendien bevatten bananen veel koolhydraten en mineralen zoals kalium, ijzer en fosfor en vitamine A, B6 en C. Bananen bevatten het meeste kalium en vitamine B6 van alle fruitsoorten die er zijn. Dus je kunt je lege maag vullen met een banaan en als je een beetje uitgeslapen bent zonder problemen gemakkelijk anderhalf uur al hardlopend gààn met de banaan. Nu kwam ik er enkele weken geleden achter, dat ik van tevoren wel aan mijn banaan had gedacht, maar om de een of andere reden vergeten was deze daadwerkelijk te consumeren. Liep ik anders, ging het minder, kreeg ik last van hongerklop onderweg? Niets van dat alles. In gedachten had ik er één gegeten, in werkelijkheid niet en het resultaat was hetzelfde als altijd: naast een lichtelijke vermoeidheid een goed gevoel.

Sindsdien is mijn leven compleet veranderd. Nadenkend over mijn aanleg voor autosuggestie heb ik de lijn rigoreus doorgetrokken op alle vlakken van mijn leven. Tegenwoordig bedenk ik iets zonder het vervolgens te doen, omdat ik het in gedachten al heb gedaan. Mijn vrije tijd is daardoor explosief toegenomen. Ik heb ook het gevoel dat ik heel veel doe, terwijl ik in feite op mijn lauweren rust. Als we deze gedachte-exercitie doortrekken, hoeven wij dus niets meer, want in gedachten hebben we het al gedaan. We hebben het gehad krijgt een verstrekkende andere betekenis. Neem de crisis, die hebben we dus gehad.

Kortom: koop een banaan. De weldadige rust die deze ongetwijfeld uitstraalt, zorgt voor welverdiende rust. Geniet ervan. Het jaar 2015 kan nu al niet meer stuk.

Over de columnist

Bert den Boer

U kunt zijn recente boek Blijf dicht bij jezelf – En hoe doe je dat dan? (uitgeverij Noordboek, april 2022) bestellen bij de boekhandel. Wilt u een gesigneerd exemplaar? Mail dan naar info@bbdb.info

Over de columnist:
Bert den Boer, socioloog, is zelfstandig adviseur, trainer, coach en dagvoorzitter, zie zijn website: www.voorstraat125.nl






Dat bedoel ik nou
05 mrt
Dat bedoel ik nou
'Mannetje Zeb'
20 feb
'Mannetje Zeb'
Zijn of azijn
05 feb
Zijn of azijn
Niet zomaar een idee
18 jan
Niet zomaar een idee
ONTSPOREN
15 dec
ONTSPOREN
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.